Internet-boghandlen Amazon.com er blevet afsløret i at bruge et af de ældste tricks; at sælge den samme vare til forskellige priser, alt efter, hvem kunden er. Hvis man er en "god" kunde hos butikken, kan man spare mange penge.
Det er avisen "ComputerWorld USA", som har afsløret at priserne hos Amazon.com ikke er de samme for alle kunder. Avisen søgte efter DVD'en "Planet of the Apes" og fik en pris på 64.99 dollar.
Journalisten skiftede derefter fra Netscape til Internet Explorer, og gik efter få sekunder igen ind på sitet, hvorefter prisen blev oplyst til 74.99 dollar. En anden DVD-film, "Men in Black", koster 25.97 i Netscape og 27.97 i Internet Explorer.
Prisforskellen skyldes tilsyneladende, at prisen beregnes efter, hvor mange gange kunden tidligere har besøgt sitet eller købt bøger. Fordi Netscape og Internet Explorer ikke deler "cookies", blev journalisten med IE behandlet som en "ny" kunde.
Men også faktorer som Internet-udbyder og tidspunkt i døgnet har tilsyneladende indflydelse på prisen, skriver avisen. En talsmand for Amazon.com bekræfter forskellen, men siger, at der er tale om periodiske eksperimenter, som skal teste kundernes reaktion.
Det er ikke ulovligt at sælge den samme vare til forskellige priser. Alligevel har Amazon.com netop meddelt, at man nu indstiller eksperimentet og fremover tilbyder de samme priser til alle kunder.
(Kilde: ComputerWorld USA)