7 ud af ti vil have mobilt bredbånd

Interessen for mobile bredbånd er så stor, at det måske kan underminere forretningsidéen bag elselskabernes fiberudrulning. Elselselskaberne selv fastholder, at fiberbredbånd og mobilt bredbånd fint kan markedsføres side om side.

En Gallup-undersøgelse foretaget blandt 2265 danskere viser, at mere end 70 procent af danskerne mener, at de har brug for at gå på nettet, når de er på farten.

Hvis ønskerne bliver direkte omsat til køb, kan det betyde store udfordringer for udbyderne af traditionelle kobber-baserede bredbåndsløsninger samt for elselskaberne, der er i gang med at rulle fibernetværk med bredbånd ud i mange egne af landet.

Den friske Gallup-undersøgelse får dog ikke elselskaberness interesseorganisation Dansk Energi til at ryste i bukserne, oplyser talsmand Christian Berg.

»Vi tror fortsat, at det mobile bredbånd vil være et supplement til fibernetværk. Mobile bredbånd er en fantastiske og uundværlig mulighed, men når det gælder internetforbindelser forbliver det et supplement,« siger han til ComON.

Adspurgt, om ikke de hurtigste mobile bredbånd på op til 7,2 Mbits vil mindske interessen for fibernettets, svarer han benægtende:

»Selskaberne, der sælger mobile bredbånd, glemmer at fortælle, at det er 7,2 Mbit pr. celle - og altså hvad brugerne på den pågældende celle skal deles om. Det betyder, at man typisk får en meget mindre båndbredde i praksis. Og vil man se film og benytte mere avancerede ting på nettet, har man altså brug for fiber,« siger han.

Christian Berg erkender, at der nok vil være en del mennesker, som vil finde det overflødigt at anskaffe fiber, når de fint kan bruge netbank og email med et mobilt bredbånd. Men adspurgt om elselskaberne stadigt kan tillade sig at bruge millioner på udrulningen af fiber i tyndt befolkede egne, hvis flertallet allerede har deres basale bredbåndsbehov dækket ind, svarer han fortsat afvisende:

»Vi følger selvfølgelig udviklingen. Men min pointe er, at det er en anden type behov, der dækkes gennem mobilt bredbånd end gennem fiber,« fastholder han.

Hos Dansk Energi tror man i højere grad, at det er de traditionelle udbydere af kobberbaseret bredbånd, der vil blive ramt af det mobile bredbånds succes.

Hos Sonofon, der er søsterselskab til de traditionelle kobberbredbåndsudbydere Cybercity og Tele2, siger markedsdirektør Peter Berg, at der er en klart stigende tendens til efterspørgsel på mobilt bredbånd.

»Danskerne vil i høj grad gerne udnytte friheden til at være på, når det passer dem. Derfor arbejder vi målrettet på at dække hele Danmark med mobilt bredbånd inden 2010,« siger markedsdirektøren i Sonofon til Ritzau.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S