Kan stadig ikke sende MMS mellem selskaber

Et stigende antal teleselskaber har gjort det muligt at sende multimedie SMS'er. Men det er stadig ikke muligt for en kunde hos ét selskab at sende til en kunde hos et andet selskab.

TDC har det. Orange har det. Telia fik det lige før jul og det samme gjorde Sonofon; mulighed for at abonnenterne kan sende de såkaldte multimedie SMS'er - MMS. Men kun til hinanden. Det er nemlig stadig ikke muligt at sende MMS'erne fra ét teleselskab til et andet.

Abonnenter hos TDC kan kun sende MMS'er til andre TDC-abonnenter, og sådan er situationen også hos de øvrige selskaber.

Det skyldes at selskaberne indbyrdes endnu ikke har aftalt, hvordan de skal håndtere beskeder sendt af hinandens kunder. Og en færdig aftale har lange udsigter.

Ifølge Computerworld, der har snakket med direktør i Telekommunikationsindustrien, Ib M. Tolstrup, går der nemlig endnu en måned før aftalen ventes færdig. Herefter skal aftalen godkendes af Konkurrencestyrelsen, og selskaberne skal efterfølgende aftale en indbyrdes pris for at udveksle MMS'erne.

Teleselskaberne har store forventninger til brugen af MMS beskeder. Direktør i Telia Mobile, Jesper Brøckner, udtaler at multimediebeskederne giver nye spændende muligheder til både private og erhvervslivet.

» Tænk blot på ejendomsmægleren som sender et billede af huset, taksatoren som får tilsendt et billede af skaden, og auktionshuset som sender et billede af den genstand, kunden ønsker at købe,« siger Jesper Brøckner.

»MMS er et alternativ til e-mails, da et telefonnummer som regel er lettere at huske end e-mail adressen - og med MMS er det hurtigere og lettere at sende lyd, billede og tekst lige ud i hånden på modtageren,« siger Steen Høgh, markedsdirektør i Sonofon.

Læses lige nu

    Rambøll Management Consulting

    Senior Software Engineer

    Midtjylland

    BEC

    QA coordinator

    Region Sjælland

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S