Xerox Office og Atea har indgået aftale om, at Atea skal sælge Xerox-løsninger til de 600 største virksomheder i Danmark. Aftalen følger Ateas ønske om styrkelse af eget kompetencecenter inden for print og kopi, ligesom Xerox ønsker at udvide sin afsætningskanal, oplyses det.
Aftalen er opsigtsvækkende, da det er første gang Xerox indgår aftale med en samarbejdspartner, som ikke kun sælger Xerox-produkter, men også tilbyder konkurrerende produkter.
»Med denne aftale imellem Atea og Xerox får vi adgang til et endnu større marked i overensstemmelse med Xerox' strategi om øget salg. Atea har et godt kundeforhold med nogle virksomheder, som ikke i dag er kunde hos Xerox, og her er selvfølgelig nogle spændende muligheder,« siger administrerende direktør Per Andreasen, Xerox Danmark.
»Med denne aftale vil vi kunne tilbyde vore kunder den størst mulige ekspertise indenfor print, kopi, fax og scan. Det gør vi bl.a. ved at samle vor eksisterende viden på printløsninger i et nyt og fokuseret kompetencecenter. Fra Xerox tilfører vi endvidere viden omkring kopidelen, som efterhånden er en naturlig del af virksomhedernes samlede printkoncept,« siger adm. direktør Frank Mortensen, Atea.
Per Andreasen, Xerox, mener ikke, at øvrige Xerox-partnere, som traditionelt dækker hver sit geografiske område, bør være bange for at miste forretning til Atea, som opererer over hele landet.
»Atea vil primært sælge Xerox ind til virksomheder, som i forvejen ikke er kunder hos Xerox' øvrige partnere. Til gengæld har Xerox' øvrige partnere en fordel i at kende print-markedet rigtigt godt og vil på den baggrund kunne indgå fordelagtigt samarbejde med Atea,« vurderer Per Andreasen.