Personer med funktionsnedsættelse har svært ved at benytte offentlige elektroniske blanketter. Det fortæller en undersøgelse, som Sensus har gennemført for Center for Ligebehandling af Handicappede.
Selvom den digitale forvaltning skal gøre det lettere at komme i kontakt med det offentlige, er resultatet ofte det modsatte. Ifølge undersøgelsen er der ingen af de testede blanketter, der følger retningslinjerne for tilgængelighed for det format, de er udgivet i.
Næsten halvdelen af formularerne kan ikke indsendes elektronisk, og 60 pct. kan ikke anvendes med kompenserende teknologi.
Center for Ligebehandling af Handicappede undrer sig over, at de offentlige myndigheder ikke i højere grad stiller krav til deres leverandører om, at de webløsninger, herunder elektroniske blanketter, som de indkøber, skal være tilgængelige for alle.
»Godt nok gælder de åbne standarder, der trådte i kraft fra januar 2008, kun for nyindkøbte produkter. Men har de offentlige myndigheder ikke en moralsk forpligtelse til at vise vejen og sikre tilgængelige elektroniske løsninger for alle?,« hedder det i en pressemeddelelse fra centeret.