Det var - måske ikke helt overraskende - en advokat, som sendte den første reklamemeddelelse over nettet. I denne uge er det 10 år siden, at advokat Laurence Canter fra firmaet Canter & Siegel spredte den første byge af spam-mails og dermed startede en lavine, som stadig ikke har nået sit højdepunkt.
Laurence Canter skrev et enkelt script i sproget Perl og brugte det til at sende en serie af breve den 12. april 1994 som reklame for hans advokatfirma. Men han opdagede hurtigt, at netbrugerne ikke ville acceptere denne form for uopfordret markedsføring.
Der er brugt mange penge på at forhindre spam, men mirakelkuren er endnu ikke opfundet. Forrester Research, Microsoft og andre firmaer har foreslået, at det skal koste penge at sende e-mails - men det kræver, at det bliver muligt at identificere afsenderen entydigt. Og det er næppe tilfældigt, at de fleste spammere skjuler sig bag falske navne.
Det skønnes, at spam repræsenterer helt op til 70 pct. af internettrafikken. En analytiker siger til News.com, at han har modtaget 60.000 spam-mails på et døgn.
For spamfirmaerne er det en god forretning at tæppebombe uskyldige internet-brugere - det koster kun en dollar at sende millioner af mails og hvis bare en ud af en million køber produktet, kan forretningen løbe rundt.
Flere forbundsstater i USA overvejer at indføre antispam-lovgivning. I staten Maryland bliver det snart muligt at straffe spammere med 10 års fængsel.