Musikspillenes tid er forbi

Spil som Guitar Hero og Rock Band solgte for milliarder, men nu er det slut.

Artikel top billede

Nu ser det ud til at musikspillenes tid er ved at forbi. Activision Blizzard har netop meddelt at man stopper udviklingen af det næsten legendariske spil Guitar Hero. I det forholdsvis simple spil handler det om at ramme de rigtige knapper i takt med musikken.

En ny episode i Guitar Hero-serien skulle ellers udkomme senere i år, men den bliver nu droppet og samtidig lukkes hele den afdeling, som står bag spillet. Det menes at op til 500 ud af 7.000 medarbejdere hos Activision Blizzard kan regne med en fyreseddel.

Allerede sidste år opgav Viacom konkurrenten Rock Band og solgte spilstudiet Harmonix, som også udviklede den første del af Guitar Hero-serien. Viacom betalte omkring én milliard kroner for Harmonix i 2006 – det var året efter, at det første Guitar Hero-spil havde taget verden med storm.  

Musikspillene blev hurtigt en milliardforretning – men allerede efter et par år var det slut. Viacom kunne til sidst ikke skabe profit med Rock Band, som dog lever videre hos Harmonix.

I dag fortæller Activision Blizzard at det er umuligt at tjene penge på musikspil. I det sidste kvartal havde selskabet et underskud på 233 millioner dollar, selvom Call of Duty: Black Ops blev en enorm succes med en omsætning på mere end en milliard dollar. Det er musikspil som Guitar Hero, der har tynget regnskabet.

”I den nuværende økonomiske situation er det ikke muligt at gøre disse spil profitable,” siger Activision-chef Eric Hirshberg, og tilføjer at musikspillenes popularitet er forsvundet.

Et af problemerne er, at det er meget dyrt at fremstille spilpakkerne med plastik-guitarer, mikrofoner og licensafgifter for de sange, der bruges i spillene.

Activision Blizzard vil ikke udvikle flere Guitar Hero-spil, men de gamle versioner skal fortsat sælges. I de sidste fem år er der udkommet 14 forskellige versioner af Guitar Hero, lige fra Guitar Hero World Tour til Guitar Hero: Warriors of Rock med bidrag fra Aerosmith og Metallica.

Spilfirmaet har også droppet spil som DJ Hero og True Crime og vil fremover koncentrere sig om World of Warcraft og sine meget succesfulde Call of Duty-spil i en ny division, Beachhead.

Selvom Guitar Hero nu forsvinder har spillet sat sine spor. En hel episode i den populære tv-serie South Park handler således kun om Guitar Hero. Spillene har også sat gang i musiksalget og flere bands og musikere har brugt Guitar Hero og Rock Band til at markedsføre deres musik.

Guitar Heros død viser også hvor hurtigt moden skifter i den elektroniske underholdningsbranche. I dag er den store trend spil på sociale netværk, mobil underholdning og spil med bevægelsesstyring som Kinect (Xbox 360) og Move (PlayStation 3). Alene på to måneder har Microsoft solgt otte millioner eksemplarer af Kinect.

Så alt tyder på at spilmarkedet lever i bedste velgående – men de gamle musikspil er forstummet. Harmonix har dog ikke helt opgivet at kombinere musik og spil. Firmaet har udviklet dansespillet Dance Center, der blev lanceret samtidig med Kinect i november sidste år.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger chef for Lokal It - Region Øst

    Region Sjælland

    Erhvervsstyrelsen

    AI-udvikler til LLM-team i Erhvervsstyrelsen

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Styrk fremtidens IT Service Management - bliv Service Catalogue Manager i Cyberdivisionen, Hvidovre

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Product Owner

    Midtjylland

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S