Artikel top billede

Musikspillenes tid er forbi

Spil som Guitar Hero og Rock Band solgte for milliarder, men nu er det slut.

Nu ser det ud til at musikspillenes tid er ved at forbi. Activision Blizzard har netop meddelt at man stopper udviklingen af det næsten legendariske spil Guitar Hero. I det forholdsvis simple spil handler det om at ramme de rigtige knapper i takt med musikken.

En ny episode i Guitar Hero-serien skulle ellers udkomme senere i år, men den bliver nu droppet og samtidig lukkes hele den afdeling, som står bag spillet. Det menes at op til 500 ud af 7.000 medarbejdere hos Activision Blizzard kan regne med en fyreseddel.

Allerede sidste år opgav Viacom konkurrenten Rock Band og solgte spilstudiet Harmonix, som også udviklede den første del af Guitar Hero-serien. Viacom betalte omkring én milliard kroner for Harmonix i 2006 – det var året efter, at det første Guitar Hero-spil havde taget verden med storm.  

Musikspillene blev hurtigt en milliardforretning – men allerede efter et par år var det slut. Viacom kunne til sidst ikke skabe profit med Rock Band, som dog lever videre hos Harmonix.

I dag fortæller Activision Blizzard at det er umuligt at tjene penge på musikspil. I det sidste kvartal havde selskabet et underskud på 233 millioner dollar, selvom Call of Duty: Black Ops blev en enorm succes med en omsætning på mere end en milliard dollar. Det er musikspil som Guitar Hero, der har tynget regnskabet.

”I den nuværende økonomiske situation er det ikke muligt at gøre disse spil profitable,” siger Activision-chef Eric Hirshberg, og tilføjer at musikspillenes popularitet er forsvundet.

Et af problemerne er, at det er meget dyrt at fremstille spilpakkerne med plastik-guitarer, mikrofoner og licensafgifter for de sange, der bruges i spillene.

Activision Blizzard vil ikke udvikle flere Guitar Hero-spil, men de gamle versioner skal fortsat sælges. I de sidste fem år er der udkommet 14 forskellige versioner af Guitar Hero, lige fra Guitar Hero World Tour til Guitar Hero: Warriors of Rock med bidrag fra Aerosmith og Metallica.

Spilfirmaet har også droppet spil som DJ Hero og True Crime og vil fremover koncentrere sig om World of Warcraft og sine meget succesfulde Call of Duty-spil i en ny division, Beachhead.

Selvom Guitar Hero nu forsvinder har spillet sat sine spor. En hel episode i den populære tv-serie South Park handler således kun om Guitar Hero. Spillene har også sat gang i musiksalget og flere bands og musikere har brugt Guitar Hero og Rock Band til at markedsføre deres musik.

Guitar Heros død viser også hvor hurtigt moden skifter i den elektroniske underholdningsbranche. I dag er den store trend spil på sociale netværk, mobil underholdning og spil med bevægelsesstyring som Kinect (Xbox 360) og Move (PlayStation 3). Alene på to måneder har Microsoft solgt otte millioner eksemplarer af Kinect.

Så alt tyder på at spilmarkedet lever i bedste velgående – men de gamle musikspil er forstummet. Harmonix har dog ikke helt opgivet at kombinere musik og spil. Firmaet har udviklet dansespillet Dance Center, der blev lanceret samtidig med Kinect i november sidste år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere