Websites retsforfølges for brugerskabt indhold

Søgsmål om krænkende brugerskabt indhold kan snart ramme MySpace og YouTube. Den juridiske fredning af brugergenererede websites synes at forsvinde.

Brugergenererede websites, såsom MySpace og YouTube, har længe været fredet imod søgsmål, der tager udgangspunkt i brugerskabt indhold på internettet. Nu kan to amerikanske kendelser imidlertid ændre på dette faktum, skriver Anne Broache i sin blog på Cnet.

I 1996 blev der vedtaget en amerikanske lovgivning på området for telekommunikation, der hidtil er blevet tolket således, at hjemmesider ikke kan holdes til ansvar for det indhold, sitets brugere uploader.

Disse paragraffer har imidlertid oplevet en anden fortolkning i to sager rettet imod henholdsvis AdultFriendFinder.com og Roommates.com, der i begge tilfælde er blevet taberdømt. For eksempel blev datingportalen AdultFriendFinder.com holdt ansvarlig for brugerskabt indhold, da en kvinde fra New Hampshire erfarede, at en eller anden spøgefugl havde oprettet en fup-profil i hendes navn.

Såfremt dommene holder i højere retsinstanser, kan alle websites i langt højere grad blive stillet direkte til ansvar for det indhold, de pågældende sites' brugere vælger at uploade. Det vil kræve, at hjemmesiderne sætter flere ressourcer af til at observere og redigere selv samme indhold.

»Vi frygter, at de seneste sager vil inspirere til en byge af retssager, som - selv om de måtte blive afvist - vil have stor en effekt,« siger advokat Sophia Cope fra Center for Democracy and Technology, som får finansiel støtte af en række store webfirmaer.

Hun er især bange for, at dommene vil standse markedets udvikling ved at gøre livet besværligt for kommende websites.

»Mange små nystartede hjemmesider vil formentlig mene, at omkostningerne ved at forsvare sig imod sådanne søgsmål - opgjort i både tid og penge - er for store,« siger Sophia Cope ifølge Cnet.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job