Noget tyder på, at der er intern uenighed i HP's amerikanske topledelse om forhandlernes rolle i det nye HP. Ifølge det amerikanske CRN udtrykte den ansvarlige for leverandørens kommercielle kanaler, Kevin Gilroy, i en tale i sidste uge frustrationer over virksomhedens misforståede holdning til forhandlernes rolle.
»Jeg er utrolig træt af at høre i det nye HP, at kanalen ikke genererer efterspørgsel, men (kun) efterkommer den. Det er noget sludder,« fortalte han til 350 forhandlere ved et Ingram Micro VentureTech Network konference i Californien.
Men han er ikke uden støtte. I talen oplyste han, at flertallet af lederne i det nye HP har indset, at virksomheden ikke kan få effektiv adgang til SMB-markedet uden forhandlerne. Hermed er han på linje med den danske HP-afdeling, der stædigt fastholder et nej til øget direkte salg på det danske marked.
Kevin Gilroy fastholdt dog det fornuftige i mere direkte salg, når det drejer sig om pc'er. Pc-forretningen er faldet 240 millioner dollar i sidste kvartal. I otte af de sidste ti kvartaler har pc-forretningen givet underskud, og HP har mistet markedsandele i ni ud af de ti sidste kvartaler, argumenterede han.