Danske F-16-piloter får ny supersimulator

Til næste år får de danske F-16-piloter en ny flyvesimulator med fotorealistisk grafik. Den nuværende mainframe fra 1995 bliver erstattet af et netværk af Linux-computere.

Først er der kun en lille prik i horisonten. Så bliver den langsomt større og større. Radaren afslører allerede, at det mystiske objekt er et fjendtligt fly. Konturerne kan anes forude og nu er der også et andet objekt ikke langt borte. Vi sænker farten og sniger os langsomt ind på fjendens fly. Det er låst fast i radaren og et lille tryk sender et missil afsted. Men fjenden er forberedt. Flyet indleder en aflednings-manøvre og spreder små chaff-stykker, som sender missilet i den forkerte retning. Det eksploderer harmløst langt fra målet. Denne træfning slutter uden ofre - og piloten kan læne sig tilbage i simulatoren.

Hos Fighter Wing Skrydstrup i Sønderjylland står Danmarks eneste fuldt udbyggede F-16-simulator, hvor nye piloter kan gøre sig fortrolige med kampflyet, der danner grundstammen i Flyvevåbnet. For den typiske lænestols-pilot med certifikat i Flight Simulator X og andre realistiske spil vil simulatoren måske ikke virke så imponerende. Teknologien er fra 1995 og hele simulationen kører på en Onyx-mainframe fra Silicon Graphics. Billedet er sammensat af polygoner og opløsningen er mindre end den typiske pc-skærm.

Men flyvesimulatoren har noget, som hobby-entusiasten kun kan drømme om. En fuldstændig virkelighedstro kopi af kampflyets cockpit med alle de knapper, lamper og displays, som piloten skal lære at holde styr på. Et lille tryk på joysticken og flyet tager et hurtigt spin. For F-16 bruger fly-by-wire; her er der ingen mekanisk eller hydraulisk forbindelse mellem styrepinden og roret. En flight-control-computer registrerer pilotens bevægelser med pinden og omsætter dem til styresignaler.


Fotorealistisk grafik i stil med Google Earth


Tre skærme er anbragt rundt om simulatorens cockpit og giver fornemmelsen af at sidde i et rigtigt kampfly. Den begrænsede opløsning gør dog, at man konstant bliver mindet om, at det trods alt kun er en computersimulation. Det bliver anderledes til næste år, hvor flyvestationen efter planen får en helt ny og meget kraftigere simulator.

Den nuværende mainframe - næsten en computer-dinosaur med en arbejdshukommelse på 1 GB - bliver erstattet af et netværk af standard-computere med quad-core-processorer fra Intel, 4 GB RAM i hver maskine, 500 GB udtagelig harddisk og et hurtigt grafikkort med Nvidia-processor. Samlet kommer systemet til at bestå af op mod 100 computere. En variant af Linux bruges som styresystem. Den samlede pris for simulatoren fra L3 Communications er på 32 millioner dollar eller omkring 180 millioner kroner.

Springet fra 1995-teknologi til de moderne pc-systemer anno 2010 er gigantisk og den nye simulator bliver da også en markant anderledes oplevelse for piloterne. Nu bliver det muligt at dreje hovedet og se hele vejen rundt, op og ned og selv bagud. Den fotorealistiske grafik med en billedopløsning på 2.048 x 1.536 pixels projiceres op på store 1,2-meters paneler, der er anbragt rundt om cockpittet.

Ifølge leverandøren bliver den grafiske kvalitet i simulationen på niveau med Google Maps, hvor man som bekendt kan zoome ned og i nogle tilfælde finde sit eget hus eller gade. Det primære formål med den nye simulator er dog ikke at forbedre den grafiske kvalitet, men at tilpasse simulationen til den seneste Mid-Life-Update af de danske F-16-fly med nye våbensystemer og bedre radar.

En af ambitionerne med simulatoren er at reducere antallet af flyvetimer og i stedet flytte mere af træningen over i simulatoren, hvilket både skal reducere støjgenerne for naboerne til flyvestationen og skåne miljøet ved at sænke brændstof-forbruget.

Den nye F16-simulator i Skrydstrup er udstyret med to cockpitter, hvor to piloter kan flyve samtidig og kæmpe med eller mod hinanden. De computerstyrede modstandere i den nye simulator skulle også være mere intelligente end i den nuværende model, hvor kampflyene følger forskellige fastprogrammerede handlingsmønstre.

I forhold til den typiske serverpark i en virksomhed har flysimulatoren en noget længere levetid - som det eksisterende system fra 1995 viser - og det er ikke planlagt at foretage større opgraderinger af systemet undervejs. Derfor skal der allerede fra starten indkøbes et lager af reservedele som processorer, grafikkort og harddiske, der kan bruges til at erstatte defekt udstyr - for udviklingen på it-området går så stærkt, at komponenterne sandsynligvis allerede vil være udgået af produktion inden for et par år.


Nyt kampfly kræver ny simulator


Selvom simulatoren bliver helt up-to-date med den nyeste teknologi på området, så har F-16 flyet efterhånden 30 år på bagen. Den danske flåde består af 48 F-16-jagere, der alle har været samlet i Skrydstrup siden forsvarsforliget i 2005. De danske politikere skal i løbet af de kommende måneder tage stilling til afløseren for F-16, og meget tyder på at valget falder på den amerikanske Joint Strike Fighter fra Lockheed, hvor Danmark allerede har bidraget med kapital i udviklingsfasen.

Cockpittet i F-35 Lightning II, som flyet også kaldes, ser meget anderledes ud end i det gamle F-16. Her er de mange knapper og lamper erstattes af touchscreens rundt om piloten, hvor informationerne er organiseret i vinduer og menuer. Den moderne pilot er allerede per definition en it-superbruger, hvor selve det at flyve er den mindste del af opgaverne.

Med købet af de nye kampfly skal forsvaret samtidig investere i en ny simulator til træning af piloterne fra Lockheed. Den enkelte simulator er tilpasset én bestemt flytype og den nye F-16-simulator, som indvies til næste år, får dermed kun den samme levetid som de sidste danske F-16-fly.

Og det er kun Lockheed, der kan levere en simulator med original-software fra Joint Strike Fighter. I flyindustrien er man ikke så langt, at der er krav om åbne standarder og grænseflader i softwaren. Så andre leverandører kan indtil videre ikke få adgang til de informationer, der er nødvendige for at udvikle en brugbar simulator til Lockheeds nye fly.

De nye højteknologiske kampfly viser at udviklingen går i flere retninger. Dels bliver simulatorerne stadig mere virkelighedstro og dermed mere værdifulde for piloterne, og dels kommer den faktiske flyve-oplevelse mere til at ligne oplevelsen ved at sidde foran en computer. I en fjern fremtid kunne piloten måske styre sit fly fra jorden - ligesom det allerede sker med ubemandede droner. Men indtil videre må piloterne nøjes med at øve sig i simulatoren, hvor alt kan lade sig gøre - selv en hurtig tur under Storebæltsbroen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere