PBS-bommert lammer nethandel

En udskiftning af software-certifikater hos PBS fredag, medførte at flere danske nethandelsbutikker var nede hele weekenden. PBS beklager fejlen, men afviser at betale erstatning til CBB Mobil, som mener de er gået glip af millionomsætning.

En lang række netbutikker har været ufrivilligt lukkede hele weekenden. Det skyldes at PBS klokkede i det i forbindelse med udskiftning af software-certifikater fredag aften.

»Det er os, der har lavet en bommert i forbindelse med et certifikat-skifte. Softwarenøglen er ganske enkelt ikke blevet sat rigtigt ind,« forklarer direktør for it-drift og -udvikling hos PBS, Dainis Krastins til IT-avisen ComON.

PBS ved ikke hvor mange netbutikker, der er blevet ramt af fejlen, der betød at butikkernes kunder ikke kunne handle på nettet via PBS' betalingsformidling. Det er firmaet nu ved at finde ud af.

En af de virksomheder, som har mærket problemerne, er mobilselskabet CBB Mobil, og her er direktør Teddy Søgaard Pedersen mildest talt rasende.

»Jeg er harmdirrende. 2005 er af alle eksperter udråbt som året, hvor handlen på internettet for alvor skal brage igennem, og så er sådan en omgang amatørisme og dilettanteri skyld i, at vores forretning er lukket ned i mere end to dage. Det rammer os ekstra hårdt, da weekenden per definition er det tidspunkt, hvor vores kunder tanker taletid op hos os,« siger Teddy Søgaard Pedersen og fortsætter:

»Jeg skønner, at PBS allerede har påført os et tab i omsætningen på omkring en million kroner.«

Hos PBS afviser Dainis Krastins at PBS skal dække netbutikkernes tab.
»Dansk lov om erstatningsret åbner ikke mulighed for erstatning ved indirekte tab,« siger Dainis Krastins og peger på at de CBB Mobil-kunder, som ikke kun tanke deres mobilkontoer op i løbet af weekenden, sandsynligvis bare gør det i løbet af denne uge.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S