Kommunale it-chefer ønsker fælles it-sprog

Inden udgangen af 2008 vil 60 procent af kommunerne anvende IT Infrastructure Library (ITIL) i deres arbejde, viser ny undersøgelse.

Ifølge en analyse foretaget af analyseinstituttet Sermo for HP vil hele 60 procent af kommunerne anvende IT Infrastructure Library (ITIL) i deres arbejde inden slutningen af næste år. ITIL er et best practice-framework for IT Services Management, der er udviklet over de seneste 20 år på initiativ af Office of Goverment and Commerce i Storbritannien.

»Solide resultater har cementeret ITIL som en grundpille i kommunal it-drift. Halvdelen af de kommunale it-chefer, der arbejder med ITIL, ser sig i stand til enten at sænke driftsudgifterne eller yde mere service uden omkostningsstigninger. Og endnu flere giver udtryk for, at ITIL har givet borgerne bedre adgang til den kommunale it-service. Det kan ikke undgå at tiltrække sig bred kommunal opmærksomhed,« siger ITIL-ekspert Lars Kristian Larsen fra HP.

ITIL dækker alt fra operationelle, dag til dag-processer, som f.eks. problemhåndtering og -løsning til taktiske processer, som fx services-aftaler og kapacitets-planlægning. Ifølge analysen mener 78 procent af de kommunale it-chefer, der arbejder med ITIL, at best practice-samlingen har en afgørende rolle i udviklingen af et fælleskommunalt it-sprog - forudsætningen for en fælles forståelse af it-udfordringerne i den kommunale sektor.

»ITIL etablerer en gensidig forståelse mellem de kommunale it-eksperter og den lokale ledelse og giver it-afdelingerne redskaberne til at løfte den kommunale it-drift til et helt nyt kvalitetsniveau. Det gør ITIL til et uvurderligt redskab i det kommunale arbejde,« siger Lars Kristian Larsen.

Den tredje version af ITIL, som blev frigivet i foråret, nedtoner den ellers så karakteristiske proces- og kapitelinddeling og betragter i højere grad it-systemer ud fra et livscyklus-perspektiv.

»Nutidens it-chefer er nødt til at bruge den mentale vidvinkel. Hvis man hele vejen igennem skal kunne oppebære et højt serviceniveau for slutbrugerne, er man jo ikke alene nødt til at tænke hver enkelt fase ind i systemets samlede livscyklus. Hele forløbet skal samtidig koordineres med alle de andre projekter, der påvirker eller bliver påvirket af tiltagene. Det er den tankegang, der kendetegner version tre - og den er på ingen måde fremmed for de kommunale it-chefer,« siger Lars Kristian Larsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere