Steve Jobs var advaret om antenneproblem

Bloomberg: Apple-ingeniør advarede topchefen i en tidlig fase af udviklingen af iPhone 4.

Steve Jobs, Apples topchef, var advaret om antenneproblemet, skriver det anerkendte finansielle nyhedsbureau Bloomberg News.

En af Apples største eksperter på mobilantenner advarede allerede i den tidlige fase af udviklingen af den nye iPhone 4 om, at designet af antennen kunne føre til, at kunderne mistede forbindelsen.

Det siger en kilde med viden om sagen til nyhedsbureauet. Kilden har ikke fået Apples tilladelse til at fortælle om sagen og vil derfor være anonym.

Det var allerede sidste år, at Ruben Caballero, en antenneekspert hos Apple, fortalte Apples ledelse om problemet.
Et telefirma, som arbejder sammen med Apple, udtrykte desuden bekymring inden lanceringen den 24. juni, siger en anden anonym person til nyhedsbureauet.

Kritikken var rettet mod iPhone 4’s metalramme, som samtidig fungerer som mobilens antenne.

Steve Jobs luftede ingen bekymringer, da han den 7. juni præsenterede verden for sit nye barn.

”Its never been done before. And its really cool engineering,” sagde han begejstret.

En talsmand, Steve Dowling, vil ikke kommentere Bloombergs efterretninger og vil ikke stille Ruben Caballero til rådighed for et interview med nyhedsbureauet. Han svarede ligeledes ikke på telefonopkald eller email.

Apples designteam gav Steve Jobs flere forskellige designmuligheder, inden topchefen valgte modellen med den åbne antenneramme. Allerede i den tidlige planlægningsfase sagde antenneeksperten ifølge Bloombergs kilde, at den alternative antenne ville være en stor ingeniørmæssig udfordring.

Metalantennen skulle ifølge kilden deles op i flere forskellige sektioner for at skabe forskellige individuelle antenner til at modtage forskellige radiofrekvenser fra forskellige trådløse netværk, og hvis en person rørte ved begge dele samtidig, ville det skabe signalproblemer.

Test hos telefirmaer, der blev lavet før lancering af mobilen, indikerede også, at antennen måske ville hindre signalmodtagelsen, sagde en person, som ligeledes bad om anonymitet, fordi snakke med Apple ikke er offentlige.

iPhone er trods kontroversen foreløbigt en salgssucces med rekorden på 1,7 millioner solgte mobiler i løbet af de første tre salgsdage i USA. Til gengæld er kursen på Apple faldet.

Apple har fredag indkaldt til pressemøde om iPhone 4 klokken 19 dansk tid.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job