EU-domæner: Danske firmaer har sovet i timen

Kun én ud af 25 danske virksomheder har sikret sig et .eu-domæne, og derfor risikerer mange nu at skulle igennem en dyr og besværlig retssag, før de kan markedsføre deres varemærke på den europæiske del af internettet. En ekspert vurderer, at eu-domænet får stor værdi.

Kun et fåtal af de danske virksomheder har på nuværende tidspunkt sikret sig et europæisk domænenavn. En dansk ekspert i e-handel mener, at virksomhederne undervurderer betydningen af eu-domænet, og sammen med de danske domænefirmaer advarer han om, at det kan blive en dyr fornøjelse, hvis pirater kommer virksomhederne i forkøbet.

»Det er ris til egen røv senere, hvis konkurrenten tager domænenavnet,« siger direktør for domænefirmaet DanDomain, Jesper Aggerholm.

Han bakkes op af en dansk ekspert i e-handel og e-markeder.

»Det er utrolig svært at få et domæne tilbage, hvis der er andre der har taget det. Det, der sker nu, er at forskellige typer af navnepirater kan jo registrere disse navne. Og specielt hvis det er forkortelser, kan man sagtens risikere, at der i andre lande findes folk med interesse i navnet - og det er meget problematisk, fordi man kan risikere at skulle betale mange mange penge for at få sådan et navn igen,« siger professor Niels Bjørn-Andersen fra Handelshøjskolen i København.

Efter at den europæiske domænejagt blev givet fri den 7. april, kan alle interesserede nu sætte sig på de mange ledige virksomhedsnavne. Og virksomhederne løber en stor risiko, hvis de ikke allerede har sikret sig et eu-domæne.

»Hvis du spørger mig, så har de danske virksomheder sovet i timen, for der er kun 20.000 domænenavne, der er registreret til danskere, og vi ved, at der findes over 500.000 virksomheder i Danmark. Og det virker ikke helt sandsynligt, at vi kun skulle have 20.000 virksomheder i Danmark, der handler med Europa,« siger Jesper Aggerholm.

.eu er guld værd
Niels Bjørn-Andersen er enig i den vurdering og fremhæver, at eu-domænet nok skal vise sig at blive værdifuldt med tiden.

»Jeg tror, at de danske eksportvirksomheder er dækket af de 20.000 ansøgte domænenavne. På den anden side er det så billigt at købe et eu-domæne, så det er dumt ikke at gøre det. Og på længere sigt er der jo ingen tvivl om, at .eu får en større betydning som domænenavn og derfor vil stige i værdi,« siger professor Niels Bjørn-Andersen fra Handelshøjskolen i København.

I den såkaldte Sunrise-periode, der løb fra 7. december til 7. april, kunne virksomheder og offentlige institutioner registrere .eu-domæner, hvis de kunne dokumentere et særligt tilhørsforhold til domænenavnet, men herhjemme er det altså kun en mindre del af virksomhederne, der har valgt at udnytte dén mulighed.

Skarpe konkurrenter
I Sverige blev der i Sunrise-perioden registreret 62.000 .eu-domæner, og i Holland blev der registreret 157.000. Det viser tydeligt, at de danske virksomheders europæiske konkurrenter er fremme i skoene.

»Det er dumt, hvis man som virksomhed ikke har stillet sig i kø, for vi har jo set, hvad der skete med dotcom-domænet - lige pludselig var der fyldt ud, og det er ærgerligt, hvis man har brugt tid og penge på at markedsføre et navn og så lige pludselig ikke kan få det som eu-domæne, fordi en europæisk konkurrent har været hurtigere. Det er trods alt en rimelig overskuelig investering, og derfor synes jeg, det er risikabelt at lade være,« siger Jonas Egebart, der er direktør i domænefirmaet Whyse.

Tjekkisk domstol - dyr retssag
Hvis man oplever, at det er lykkedes en anden at tage det ønskede domænenavn, har man et problem, for alle klagesager skal behandles ved en voldgiftsret i Tjekkiet. Det koster 14.000 kroner i klageafgift, og sagerne skal desuden køres på det sprog, der tales i det land, som domænehaveren kommer fra.

»I international handel er det i det hele taget meget vigtigt, hvad det er for et sted, hvor tvister i givet fald skal afgøres. Og det kan blive meget besværligt at skulle finde en advokat i Tjekkiet, der kan tale på det sprog, der er ved en domstol dernede. Der er ingen tvivl om, at det bidrager til at gøre det dyrere,« siger Niels Bjørn-Andersen.

Nu vil tiden vise, hvor mange danske virksomheder, der i fremtiden må gå den tunge gang til Tjekkiet for at genvinde et tabt domæne.

»Jeg vil gætte på, at der er mange virksomheder, der på et eller andet tidspunkt vil vågne op og indse, at det her er noget skidt - jeg tror ikke det er voldsomt mange endnu, der har fundet ud af det, men der skal nok komme nogle sager, hvor vi finder ud af, at der er nogen af de helt store virksomheder, der har sovet i timen,« siger Jesper Aggerholm.

Læses lige nu

    Dansk Fundamental Metrologi A/S

    IT Specialist with Expertise in Microsoft Technologies and Programming

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird