TDC reddes ikke af mobil-vækst

I praksis gør nye mobilkunder ikke TDCs svære situation med faldende omsætning og sorte fremtidsudsigter mindre svær. Væksten kommer nemlig fra det mobile bredbånd, som koster selskabet dyrt, siger analytikere.

Selvom TDC kunne fremvise 7,7 procent flere kunder i den danske mobilforretning, da selskabet i går fremlagde sit halvårsregnskab, får det ikke analytikerne til at klappe i hænderne - faktisk tværtimod.

»At de har solgt lidt flere SIM-kort ændrer ikke på, at de har haft faldende omsætning, og faldende indtjening, og hvordan kan man så tale om vækst?« spørger John Strand, teleanlytiker.

Han peger på, at mer-salget af SIM-kort primært er kommet fra det mobile bredbånd, som er branchens helt store vækstmotor i øjeblikket.

»Men dels er 3G-nettet dyrt at udbygge, da det kræver massive investeringer, dels kommer mange af kunderne fra TDCs eksisterende bredbåndsforretning, som dermed kanibaliseres,« siger han til ComON.

Omtrent samme vurdering har aktieanalytikeren Poul Jessen i Danske Markets, der påpeger, at TDC både mister normale bredbåndskunder til andre udbydere af det mobile bredbånd - samtidigt med at elselskaberne skruer op for konkurrencen i takt med at mere og mere fiber graves ned i Danmark.

»Med andre ord står TDC overfor faldende markedsandele i et faldende marked, og det er en giftig cocktail,« siger Poul Jessen til Business i dag.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S