Artikel top billede

Toshiba udvikler stort 3D-fjernsyn uden briller

Japanerne er på vej med et 40-tommers 3D-fjernsyn der fungerer uden specielle briller.

Der er store forventninger til de såkaldte autostereoskopiske 3D-skærme, som kan skabe en tredimensionel effekt uden klodsede briller. Men indtil nu har vi kun set små skærme med teknologien. Nu har Toshiba annonceret en 40-tommers model, som skal vises frem på Consumer Electronics Show i Las Vegas lige efter nytår. Det skriver Wall Street Journal.

I Japan sælger Toshiba allerede to autostereoskopiske fjernsyn på 12 og 20 tommer, men ingen af dem er i stand til at vise billeder i Full HD-opløsning. Toshiba bruger en særlig teknologi med forskudte pixels, som begrænser den mulige opløsning.

Der er også en række andre begrænsninger ved teknologien. For at opleve 3D-effekten skal man befinde sig umiddelbart foran fjernsynet – det fungerer ikke hvis man kigger lidt fra siden. Den nuværende 20-tommers model kræver at seeren befinder sig omkring en meter foran skærmen.

De små 3D-fjernsyn uden briller sælges kun i Japan, mens den store 40-tommers model skal markedsføres globalt. Den nøjagtige lanceringsdato kendes endnu ikke, men det bliver muligvis først til april 2011.

Toshiba antyder at fjernsynet både kan bruges med og uden briller. Så det kan tænkes at 3D-oplevelsen alligevel bliver bedre hvis man benytter briller.

I Japan findes der allerede mobiltelefoner med små autostereoskopiske skærme og til foråret kommer minikonsollen Nintendo 3DS, som også har en 3D-skærm der fungerer uden specialbriller.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere