For et år siden sagde e-conomic farvel til TradeDoubler og andre affiliate networks, som det danske firma havde brugt til at markedsføre sit cloud-baserede regnskabsprogram.
I stedet gik virksomheden i gang med at udvikle sit helt eget affiiliate program til belønning af uafhængige sites, der skaffer kundekontakter.
Det skridt har været en stor succes målt på mængen af nye kunder, fortæller e-conomic-direktør Torben Frigaard Rasmussen.
”De fleste affiliate netværk er jo business-to-consumer - men vi er business-to-business. Derfor virkede det dårligt for os at bruge de traditionelle affiliate netværk,” fortæller han.
E-conomic rider på en bølge af velvilje og interesse fra SMB-virksomheder verden over, så nye navne kommer jævnligt til ordrebogen. Faktisk hævder e-conomic, at selskabet får 1000 nye kunder om måneden. En væsentlig del af disse – omkring ti procent – kommer ifølge firmaet gennem det selvlavede affiliate netværk.
E-conomic eget affiliate netværk bruges ikke mindst af selskabets eksisterende kunder, men Torben Frigaard Rasmussen mener, at det er mange andre end selskabets egne kunder, der bruger dets Referral Partner Program.
Sociale medier hjælper
Inden for det seneste år er antallet af affiliate partnere steget med 35 procent. I den vækst spiller sociale medier en afgørende rolle, påpeger e-conomic.
"Kvaliteten af de links vi får gennem vores eget partnerprogram har en langt højere kvalitet, end de links vi får ved eksempelvis bannerannoncer hos de store affiliate netværk. Anbefalinger fra eksisterende brugere betyder, at konverteringen er 60 procent bedre end de traditionelle netværk, forklarer Innovations Manager hos e-conomic, Jes Brinch Jensen.
Virksomheder tilmelder sig e-conomics Referral Partner Program via hjemmesiden, hvor der findes et ansøgningsskema. Hvis man bliver godkendt som partner, kan man via tilsendte adgangskoder logge sig direkte ind i programmet og hente det materiale, der passer bedst til eksempelvis ens website eller Facebook side. En af e-conomics partnere er bl.a. virksomhedsbørsen Amino.
Knap 1000 af e-conomics kunder er i dag Referral Partner. De modtager en plovmand som hornorar for hvert link, der konverteres til en e-conomic kunde.
FIRMA-IT er en ny sektion i ComON, som ser på praktiske løsninger, case-storys og nye it-anvendelser blandt små og mellemstore virksomheder. Redaktionen modtager gerne tips og opfordringer til at dække interessante virksomheder.