Eu opfordrer musikindustri til at gå nye veje

EU har lavet et grønpapir med en klar opfordring til musik- og filmindustrien: Skab nogle nye forretningsmodeller!

Piratkopiering gør livet svært for musik- og filmselskaber. Løsningen er at finde nye måder at tjene penge.

Det er budskabet i et grønpapir, et diskussionsdokument, som EU-Kommission i dag har åbnet for høring.

Pladeindustrien har i mange år været udfordret af nye måder at lytte til musik på end blot de traditionelle, CD, LP'er og lignende musikmedier, som forbrugeren skulle købe i en butik. Til gengæld har branchen haft vanskeligt ved at finde en ny måde at tjene penge på.

Men musikindustrien må tænke sig godt om og finde nye indtægtskilder, fortæller EU.

”…dele af indholdsindustrien, specielt industrien med indspillet indhold, er blevet hårdt ramt af piratkopiering og tab af salg af fysiske medier (CD, DVD), hvilket har skadet deres udvikling, sænket deres indtjeningsmuligheder og konsekvent begrænset deres potentiale for at skabe jobs og investeringer. Derfor må industrien udvikle nye og innovative modeller,” står der i det nye grønpapir fra kulturkommissær Androulla Vassiliou.

Dokumentet lægger op til diskussion og viser, EU-Kommissionens politik på et område. På baggrund af høringssvar kan EU-Kommissionen komme med et hvidpapir og siden helt ny lovgivning på området.

Kulturindustrien i Europa er vigtig, fordi den giver arbejde til fem millioner europæere og står for 2,6 procent af unionens samlede værdiskabelse (BNP), skriver EU-Kommissionen.

Grønpapiret kan ses som et vink med en vognstang til en musikindustri, der længe har haft problemer med at bevæge ud i nye områder. I Danmark har rettighedsorganisationen IFPI og musikerorganisationen KODA eksempelvist skændtes om, hvilken organisation der var skyld i, at en ny musiktjeneste, Spotify, ikke var på det danske marked.

EU-Kommissionen anerkender også, at det kan være svært for musikselskaberne at skabe nye penge, eftersom det ikke er sikkert, at de nye tjenester vil skabe den indkomst, som industrien har brug for.

”En forretningsmulighed for at reagere på disse strukturelle ændringer afhænger også i høj grad af firmaets størrelse og dets forhandlingsvægt vis-à-vis de nye digitale butikker,” står der blandt andet i grønpapiret.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil