Optimisme i Datacompagniet

SMB-kundernes investeringslyst er stejlt stigende, lyder det fra Datacompagniets direktør Jesper Deleuran, som dog ikke oplever den store kundeinteresse for cloud.

Artikel top billede

»Solen skinner, og vi synes i al beskedenhed, at vi gør det godt.«

Sådan lyder kommentaren fra direktør Jesper Deleuran hos den københavnske infrastrukturforhandler Datacompagniet efter offentliggørelsen af et 2010-regnskab med et overskud før skat på godt 1,2 millioner kroner.

Han fortæller samtidig om en stigende investeringslyst blandt kunderne, som får ham til fremadrettet at forvente endnu bedre resultater og udvidelse af den i øjeblikket ni mand store medarbejderstab.

»Jeg har svært ved at være andet end optimist. Kundernes investeringslyst er på en stejlt opadgående kurve. Vi har en treårig forretningsplan, hvor vi som minimum skal vækste med 15 procent årligt. Så vi er i gang med at rekruttere nye sælgere og driftsfolk og regner med, at vi frem til nytår skal ansætte yderligere seks mand i firmaet,« siger Jesper Deleuran, som forventer et positivt 2011-resultat på omkring 1,5 millioner kroner.

Han købte i slutningen af 2008 Datacompagniet af den senere fallerede investor Asger Jensby. Siden da er forretning med Deleurans ord blevet »fintunet« med fyringen af en lille håndfuld ansatte. Han forventer, at den fremtidige vækst især vil ske indenfor konsulentydelser, som sammen med en support- og driftsaftaler udgør kernen i Datacompagniets forretning.

»Vi er nået frem til et punkt, hvor vi laver en bedre forretning med færre ressourcer. Fremover er det konsulentforretningen, der vækster,« siger Jesper Deleuran, som henter størstedelen af sine kunder i »det brede SMB-segment«, som han udtrykker det.

Selvom Datacompagniet fokuserer på løsninger fra de meget cloud-ivrige producenter Microsoft, HP og Citrix, oplever han ikke den store cloud-interesse blandt kunderne.

»Cloud er et superfancy ord, men det har i bund og grund eksisteret længe indenfor virtualiseringsverdenen. Så det er ikke noget der ændrer vores forretningsstrategi. Vi fortæller naturligvis vore kunder om de muligheder, der findes, men jeg vil vurdere, at det er under ti procent, der bider på,« siger Jesper Deleuran, som dog ikke vil udelukke ,at situationen kan være anderledes om et år eller to, hvis markedet bliver modnet.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job