»Solen skinner, og vi synes i al beskedenhed, at vi gør det godt.«
Sådan lyder kommentaren fra direktør Jesper Deleuran hos den københavnske infrastrukturforhandler Datacompagniet efter offentliggørelsen af et 2010-regnskab med et overskud før skat på godt 1,2 millioner kroner.
Han fortæller samtidig om en stigende investeringslyst blandt kunderne, som får ham til fremadrettet at forvente endnu bedre resultater og udvidelse af den i øjeblikket ni mand store medarbejderstab.
»Jeg har svært ved at være andet end optimist. Kundernes investeringslyst er på en stejlt opadgående kurve. Vi har en treårig forretningsplan, hvor vi som minimum skal vækste med 15 procent årligt. Så vi er i gang med at rekruttere nye sælgere og driftsfolk og regner med, at vi frem til nytår skal ansætte yderligere seks mand i firmaet,« siger Jesper Deleuran, som forventer et positivt 2011-resultat på omkring 1,5 millioner kroner.
Han købte i slutningen af 2008 Datacompagniet af den senere fallerede investor Asger Jensby. Siden da er forretning med Deleurans ord blevet »fintunet« med fyringen af en lille håndfuld ansatte. Han forventer, at den fremtidige vækst især vil ske indenfor konsulentydelser, som sammen med en support- og driftsaftaler udgør kernen i Datacompagniets forretning.
»Vi er nået frem til et punkt, hvor vi laver en bedre forretning med færre ressourcer. Fremover er det konsulentforretningen, der vækster,« siger Jesper Deleuran, som henter størstedelen af sine kunder i »det brede SMB-segment«, som han udtrykker det.
Selvom Datacompagniet fokuserer på løsninger fra de meget cloud-ivrige producenter Microsoft, HP og Citrix, oplever han ikke den store cloud-interesse blandt kunderne.
»Cloud er et superfancy ord, men det har i bund og grund eksisteret længe indenfor virtualiseringsverdenen. Så det er ikke noget der ændrer vores forretningsstrategi. Vi fortæller naturligvis vore kunder om de muligheder, der findes, men jeg vil vurdere, at det er under ti procent, der bider på,« siger Jesper Deleuran, som dog ikke vil udelukke ,at situationen kan være anderledes om et år eller to, hvis markedet bliver modnet.