Takket være kanalproblemerne faldt Hitachis omsætning fra 165 millioner kroner i 2002 til 124 millioner kroner sidste år. Det lykkedes dog selskabet at opretholde en næsten uændret indtjening på godt fire millioner kroner.
Hitachis danske direktør, Jørgen Kjærgaard, mener, at enterprise-markedet, hvor Hitachi har 80 procent af sin forretning, er gået endnu mere tilbage, end Hitachi er.
Mellemmarkedet er derimod gået frem, men da Hithaci Danmark endnu er temmelig svag i kanalstrukturen, har selskabet ikke fået glæde af væksten, forklarer den danske direktør, Jørgen Kjærgaard.
»Mens mellemmarkedet er vokset, er enterprisemarket gået kraftigt tilbage. Målt på antal solgte petabyte er det vokset, men store prisfald gør væksten i omsætningsværdien negativ,« siger han.
Hitachi er ifølge egne oplysninger størst på enterprise-markedet, som kan defineres som markedet for storagesystemer til over en million kroner og opefter. På mellemmarkedet - hvor der sælges lagerløsninger til mellem en kvart og en hel million kroner - er det HP, der har taget teten, erkender Jørgen Kjærgaard.
Men vi også være størst på mellemmarkedet. Vi skal bare have nogle flere forhandlere, så skal det nok lykkes, siger Jøren Kjærgaard.
Hitachis danske kanal består i dag af fire forhandlere: de nordjyske maskin-brokere Nordic Computer og Epoka, det meget lille StorageManagement i Havdrup ved Køge samt Proact som den eneste »normale« løsningsudbyder på storageområdet.