Sony og Nintendo i hård konkurrence om spilmarked

Sony afslørede i går det endelige design af selskabets håndholdte spilkonsol Sony PlayStation (PSP) på spilmesen Entertainment Expo 2004 i Los Angeles. Den lille spilkonsol kan også bruges som musik- og videoafspiller.

Sony lover, at selskabet med PSP kan levere 3D-grafik på højde med kvaliteten på Playstation 2. PSP har en skærm med en opløsning på 480 x 272, vejer 260 gram og måler 170 x 74 x 23 mm. Den er udstyret med blandt andet USB 2.0 og 802.11b Wi-Fi, så spillerne får mulighed for at konkurrere trådløst mod hinanden.

Sony har blandt andet følgende spil til den nye håndholdte spilkonsol: Ape Escape, GT4, MediEvil, Metal Gear Solid, Need For Speed Underground, Tiger Woods PGA Tour, Tony Hawk Pro Skater og WipeOut.

Næsten samtidig med præsentationen af Sonys PSP demonstrerede Nintendo sin Dual Screen (DS), som Nintendo har lovet vil ændre hele spilindustrien. Den repræsenterer ifølge Nintendo en helt ny måde for spillerne at relatere sig til hinanden og spillene, og er helt unik, ikke mindst i kraft af at den er udstyret med to skærme og to processorer.

Tanken med en spilkonsol med to skærme er dels, at man kan se spilhandlingen fra forskellige perspektiver på samme tid. En anden brugsmulighed er, at der vises et kort på den ene skærm til navigation af spilleren, mens den anden skærm bruges til at orientere sig om spillets udvikling.

Nintendos Dual Screen (DS), er udstyret med trådløse kommunikationsmuligheder, der gør det muligt at spille mod andre spillere inden for en radius af 30 meter, og den har, ligesom PSP, integreret WiFi for trådløs opkobling mod internettet.

Nintendo har blandt andet følgende spil til Nintendo: Nye Mario og Metroid-titler, Spider-Man 2, et Rayman-spil samt Sonicm, Bomberman, Pac-Man, og et Need For Speed-spil.

De to spilgiganter kæmper om andelen af et mobilt spilmarked, som i 2006 vurderes at nå op 100 millioner spillere. Begge aktører satser på unge under 35 år som deres målgruppe. En anden aktør på markedet er Nokia i form af spilmobilen NGage.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S