På den seneste Cool it-opgørelse fra Greenpeace er internet-giganten Google røget ned fra en fjerde- til en sjetteplads. Greenpeace kritiserer at Google ikke har nogen reduktionsmål og virksomheden vil heller ikke offentliggøre data omkring deres eget udslip af CO2. Denne mangel på gennemsigtighed sætter Google ude af trit med mange andre virksomheder og underminerer dens evne til effektiv politisk indflydelse, mener miljøorganisationen.
Googles direktør, Eric Schmidt, har ellers været åbenmundet omkring det nuværende politiske systems manglende evne til at sikre nødvendige investeringer i bæredygtige teknologier. Og Google har udviklet et værktøj, PowerMeter, hvor man kan få et her-og-nu-billede af elforbruget. Google har også opfordret elværker til at gøre deres smart meter-data offentligt tilgængelige.
Men det er altså ikke nok, mener Greenpeace, der efterlyser mere handling fra Google.
”Google og andre it-virksomheder kan hjælpe med at forme de retningslinjer, der hurtigt kan drage fordel af it-løsninger og dermed bremse og i sidste ende vende klimaforandringerne og stadig drive en forretning. ,” siger Casey Harrell, kampagnemedarbejder hos Greenpeace.
Cisco og Ericsson har lagt sig i spidsen for it-industriens udvikling af miljøvenlige it-løsninger, ifølge den nye Cool it-opgørelse. Cisco har fordoblet deres score i forhold til den forrige opgørelse gennem deres udvikling af ’smart grid’ teknologier og energieffektivitet i kontorbygninger med en samlet score på 62 ud af 100. Ericsson er helt ny på ranglisten og gået direkte ind på en andenplads.