Man kan sige meget om det nyfusionerede HP, men hurtighed har ikke præget beslutningsprocessen omkring den fremtidige kanalstrategi. Og mens vi har ventet på HP i Danmark, har der været tydelige signaler om øget direkte salg fra HP's topdirektør i USA Carly Fiorina - signaler, der må have irriteret i den danske HP-organisation, hvor man ikke er indstillet på at lade det direkte pc- og serversalg vokse til de højder, den amerikanske ledelse synes at drømme om.
Nu har HP så løftet sløret for nogle af planerne i den danske salgskanal. De 55 største kunder får lov til at købe direkte hos HP, resten skal købe gennem forhandlere.
Om 55 så er for mange, er en smagssag. Jeg noterer blot, at HP udviser ærlighed og skaber rene linjer: »De her er vores, og de dér er jeres. Dem rører vi ikke ved.«
Problemet er, hvis de 55 bliver til 56 i januar, 57 i marts og så videre. Så kommer der et ramaskrig fra forhandlere. En reaktion, som HP hidtil er sluppet for, og som betyder, at leverandøren igen i år har Danmarks bedste image (se tillægget til dette nummer af CRN).
Men den seje fusionsproces er endnu ikke afsluttet for kanalen. Det er stadig ikke afgjort, hvordan dobbeltdistributionen Compaq/HP løses, hvilket holder nogle distributører på pinebænken. Det er heller ikke konkretiseret, hvordan det fremtidige, fælles certificeringsprogram ser ud, hvilket holder en del forhandlere på pinebænken.
Det første resultat af HP's kanalovervejelser er dog til at leve med - og den ærlige udmelding kan bruges til at pejle efter.
Med dette ønsker CRN alle sine læsere en glædelig jul og et godt nytår. Næste nummer udkommer 8. januar.