PC-salget i fjerde kvartal: : HP presset af Acer og Lenovo på dansk marked

IDC-tal viser, at Lenovo og Acer vinder frem på det danske marked for stationære og bærbare computer. Acer er igen tæt på at være lige så store som HP.

HP mister igen markedsandele på det danske marked for stationære og bærbare computere. I løbet af 2009 er HP’s plads på markedet blevet mindre og mindre, og nu har HP kun 26 procent af markedet. Det viser tal fra analysefirmaet IDC, der har opgjort de enkelte producenters salg i Danmark.

Faldet skyldes ifølge HP især, at deres fabrikker ikke har været i stand til at levere i samme tempo, som kunderne efterspurgte varerne. Det har givet forsinkelser, der har ramt bredt i fjerde kvartal, siger Henrik Sinnbeck, der er pc-direktør i HP. Ifølge IDC’s tal mangler HP at sælge 23.000 computere for at nå op på samme salg som året før.

»Det er rigtig, rigtig skidt. Den væsentligste årsag er, at vores levering er blevet skubbet. Det rammer os især på consumer produkterne, men også på businessprodukterne,« siger Henrik Sinnbeck.

Nu skulle leveringssituationen dog være tilbage til det normale undtagen for computere med bluray-afspillere, siger han.

»Bortset fra consumer highend-produkterne, er vi igen back on track i første kvartal med en fuldstændig normal leveringstid,« siger Henrik Sinnbeck.

Skulderklap til Lenovo

Samtidig med at HP svinder ind, stiger markedsandelene hos de øvrige producenter, Acer, Apple og Lenovo. Det er især de små minibærbare, netbooks, der er solgt flere af. I forhold til året før er der gået 15.000 flere netbooks over disken. Til gengæld er der solgt 20.000 færre notebooks. Samlet set er der solgt 382.000 computere i Danmark i fjerde kvartal, et fald på 0,3 procent i forhold til året før.

Hos Lenovo glæder administrerende direktør Peter Juul Jørgensen sig over, at han har solgt 32.000 bærbare computer i fjerde kvartal. Selv om det er 4.000 mindre end året før, syntes han stadig, at resultatet er skulderklap fra forhandlerne.

»Vi er superglade for at tage markedsandele. Mens markedet mister 22 procent har vi kun tabt 12,4 procent. Det bekræfter, at vi har gode produkter, har dygtige medarbejdere og at vores partnere er glade for at sælge Lenovo,« siger Peter Juul Jørgensen.

Dansk pc-salg, Markedsandele i procent.

Producent Fjerde kvartal 2009 Fjerde kvartal 2008
HP 26 32
Acer 23 19
Lenovo 15 13
Dell 10 10
Apple 7 4
Andre 20 20

Kilde: IDC, 2010

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S