TNM It vil vinde kunder i landbrugskrise

En salgsaftale med grovvaregrossisten DLG hjælper TNM It efter forhandleren blev dobbelt ramt af finanskrise og to år med millionunderskud. Aftalen skal tage kunder fra konkurrenterne.

En dårlig timet ekspansion har givet it-forhandleren TNM It endnu et millionunderskud. Forhandleren er kommet ud af 2009 med et underskud før skat på 1,3 millioner kroner oveni lige så stort underskud året før.

»Det gik galt for os, da vi i starten af 2008 tredoblede sælgerstaben og øgede vores teknikertal og administration,« siger Thomas Nejsum Madsen, der er direktør i TNM It.

Det gjorde ondt på TNM It, da finanskrisen kort tid efter dukkede op og ramte landbrugene og dermed TNM It på to måder samtidigt. Landbrug har en meget høj gæld, så da finanskrisen ramte, måtte landbrugene både slås med faldende salg og med bankernes modvilje mod at give kredit. Det betyder, at landbrugets investeringer i nye anlæg siden er stået næsten stille.

»Det var meget slemt, for vi gearede op samtidig med, at finanskrisen ramte os,« siger Thomas Nejsum Madsen.

Kunderne er typisk større landbrugsvirksomheder med 2-10 ansatte og TNM It omsætter for et mindre tocifret millionbeløb hvert år, hvoraf halvdelen er konsulentydelser og resten er it til især driftsovervågning og fjernadgang af foderanlæg og andet landbrugsudstyr.

TNM It-satsningen kom efter at korn- og grovvaregrossisten DLG købte sig ind i virksomheden og åbnede op for et salgssamarbejde, der gav forhandleren både kapital og anledning til at ekspandere. Med samarbejdet giver DLG kundeleads til TNM It. Samarbejdet skulle dog først modnes, inden de enkelte DLG-medarbejdere fik øje på TMN Its evner. Det første års tid brugte Thomas Nejsum Madsen og medarbejderne meget tid på at besøge hver enkelt lokalafdeling i DLG for at fortælle, at TNM It er specialister i at lave it til procesudstyr i landbrug.

»Det er en vigtigt samarbejde, der er godt for os, fordi DLG har en rigtig god kontaktflade ud til de enkelte landmænd,« siger Thomas Nejsum Madsen.

Nu har han igen skruet ned for forretningen, der i dag består af seks medarbejdere i Herlev, Odense og Århus foruden fem personer i søsterselskabet TNM Consult, der udvikler software.

»Vi bruger krisen på at byde på nogle mindre ordrer, og selv om vi ikke tjener så meget på dem, bruger vi det til at tage nogle nye kunder, så vi er klar, når krisen vender,« siger Thomas Nejsum Madsen, der regner med et rundt nul på bundlinjen i år.
 

Mere om samme emne

Annonceindlæg fra DE-CIX

At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S