MUNKS KLUMME:: Hvorfor holder sælgere aldrig det, de lover? ?når de godt kender deres mål ?

Sælgere, der lover for meget, er en velkendt problemstilling for mange salgsledere i IT-branchen.

Jeg har i min tid som sælger og salgsleder brugt megen tid på at drøfte dette paradoks, både ned i organisationen og op i forhold til mine chefer. Rigtig meget tid er gået med det gode gamle spørgsmål: ”Hvorfor holder sælgere aldrig det, de lover?”


Ligesom mange andre har du nok lagt mærke til, at det go’e danske begreb ”et løfte” – det vil sige det at ”love noget” i IT-branchesprog blevet til ”commitment”, jeg husker at der sågar var en forhandler der brugte begrebet i deres firmanavn.


Gad vide, hvem der ikke holdt, hvad de lovede, siden firmanavnet ikke eksisterer mere.


Den til stadighed mest mærkværdige oplevelse jeg har haft omkring commitment, foregik for mange år siden, hvor jeg var til det månedlige forecastmøde sammen med de øvrige salgsledere i firmaet. Efter en lang dundertale om vigtigheden i at det forecast, der blev afgivet, skulle holde, krydret med dokumentation på, hvor mange måneder forecastet ikke havde holdt, havde chefen udtænkt ikke mindre end en genistreg – ja, han havde faktisk løst selve commitment-problemet.


Genistregen bestod i, at alle salgsdirektører skulle underskrive deres respektive udprintede forecastskemaer, i eget blod. Ja, nu tror du måske, det er en joke - men nej, vi blev bedt om at prikke hul på fingeren med en nål og underskrive vores navne med blod fra fingeren. Så var vi committet.


Vi var alle noget forbløffede over genistregen, og valgte kollektivt at nægte. Kompromisset blev, at underskrivelsen blev foretaget med rød kuglepen, med en understregning af symbolikken til blodet. Resultatet af forecastet blev som alle de andre. Det holdt ikke.


Hvad gik der galt?

Bevæggrunde til selve genistregen skal jeg ikke gøre mig klog på, men det uløste paradoks i at få sælgere til »at holde, hvad de lover«, har jeg nogle synspunkter på.


Virkeligheden i ovennævnte case var, at der i længere tid havde eksisteret en klar regel, at forecast, der ikke som minimum afspejlede de fastlagte budgetter, ikke blev accepteret. Sagt med andre ord, der lå klare forventninger til, hvad de enkelte sælgere skulle love, upåagtet at det for nogle indebar inddragelse af elementer af fiktion, som til tider overgik Harry Potter i fantasifuldhed. En grad af fiktion, som alle var klar over, lige indtil sidste dag i måneden. Så konverterede fiktionen til virkelighed og blev til endnu en omgang, »så nåede vi det ikke igen«, og nu må vi hellere til igen at dele forskellige størrelse poser ud med skyld.


Men i virkeligheden holdt sælgerne hvad de lovede, nemlig at de ikke troede på deres eget forecast. Ønsker du som leder at dine medarbejdere skal committe sig og tage ansvar for sine målsætninger, så skal du sikre, at det faktisk er medarbejderenes egne mål, og ikke i overvejende grad imødekommelse af dine forventninger. Og så er det lige meget, hvad du kalder det, og hvilken væsker du beder om at få det underskrevet med.


Forskellen mellem egne mål og forventninger er afgørende for at få den enkelte medarbejder til at tage ejerskab og føle ansvar for de mål, der skal nås.


Du kender det sikkert også fra dit privatliv, når du lørdag morgen efter avisen er læst og rundstykkerne er tygget og konen begynder at tage ud af bordet med et; »Nåååh, hvor længe skal du sidde der«.


Du er straks klar over, at du nu rammes af et kolossalt forventningspres af praktiske gøremål, besøg på genbrugspladsen, opsamling af efterårsløv, eller forberedelse af pligtbesøg hos moster Ellen.


Helt anderledes ser det ud med dine egne mål for weekenden, årets første tur på golfbanen, tur i skoven på mountainbiken, Formel 1 sæsonstart med warm-up i TV, båden i vandet.


Tænk hvis dine medarbejdere oplever samme forskel på egne mål og dine forventninger?


Hvad vil det gøre for motivationen, engagementet, samarbejdet, kreativiteten, hvis du som leder finder modet til at lade dine medarbejdere sætte egne mål. Hvad nu hvis deres egne mål overstiger dine forventninger?


Husk også, at ærlige svar altid kræver ærlige spørgsmål.


Ønsker du som leder et realistisk billede af virkeligheden, så skal du anerkende de ærlige svar, du får. Beder du om et fiktivt billede af virkeligheden, så er det det, du får.


I sidste ende er du selv ansvarlig og yderste konsekvens kan i virkeligheden være, at det uærlige spørgsmål udskyder nødvendige actions af dig som leder, omkostnings-reduktion, omallokering af ressourcer, ændret kunde-fokus etc. etc.


- Hvor længe vil du stille uærlige spørgsmål?




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople Nordic A/S
Salg, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger inden for CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hosting og outsourcing: Find den rigtige model og leverandør

Hosting og outsourcing-markedet rummer utallige muligheder for at aflaste og effektivisere din virksomhed, så der kan fokuseres på kerneforretningen. Markedet er dog også kendetegnet ved mange og meget forskellige leverandører og leverance-modeller. På dette event giver vi dig et indblik i, hvordan hosting i 2017 kan blive en strategisk og praktisk hjælp for din virksomhed.

24. oktober 2017 | Læs mere


Gå hjem møde om machine learning: Kickstart dine machine learning-projekter

På dette gå hjem møde får du fra eksperter på området en introduktion til machine learning og de nye teknologiske og forretningsmæssige muligheder, det skaber. Kickstart dine machine learning-projekter ved at deltage i dette gå hjem møde

25. oktober 2017 | Læs mere


Sikkerhed i virksomheden: Sådan får du et bedre forsvar mod de mange trusler

Flere tusinde it-ledere meldte for nylig i en ny stor undersøgelse ud, at sikkerhedstruslen aldrig har været mere alvorlig. Det er dog langt fra kun de cyberkriminelle, der giver søvnløse nætter. Vi sætter fokus på sikkerhed i virksomheden i 2017.

31. oktober 2017 | Læs mere






Computerworld
Overblik: En dramatisk første uge i Atea-sagen har allerede fået konsekvenser for de syv tiltalte
Overblik: En af de største bestikkelsessager i nyere danmarkshistorie bliver i de kommende måneder udfoldet i retten. Den første uge i sagen har kastet nyt lys over vigtige detaljer.
CIO
"På 11 minutter blev vores computere ramt af den frygtede Petya ransomware-skærm"
"På 11 minutter blev vores computere ramt af den frygtede Petya ransomware-skærm. Først troede vi, at det bare ville blive en aften uden email, og at de ville fikse det i løbet af natten. Men næste morgen var der krisemøde, og vi fik at vide, at vi ville være nede i lang tid."
Comon
Oversigt: Her er de bedste Android-smartphones der kan købes i Danmark
Det vrimler med spændende Android-smartphones på markedet. Vi har samlet en oversigt over de bedste Android-telefoner, du kan købe herhjemme netop nu.
Job & Karriere
IBM’s Watson har gennemlæst 600 jobopslag, og snart kan der blive vendt op og ned på vores jobsøgning
Kunstig intelligens kan forandre den måde virksomheder rekrutterer på. Derfor har IBM netop gennemført et stort forsøg med Danmarks største erhvervsskole.
White paper
Er din virksomhed (måske) på vej ud i skyen? … her er tre mulige strategier og alle de vigtigste overvejelser
For langt de fleste virksomheder er cloud en uundgåelig del af fremtiden. Men hvordan skal man gribe det projekt an? Dette whitepaper fra EG fyldt med værdifulde input til de virksomheder, som står på tærsklen til at tage beslutningen - analyser, refleksioner, opmærksomhedspunkter og anbefalinger, som kan være en støtte i overvejelserne og undersøgelsen forud for beslutningen.