Flere svenske Microsoft-forhandlere tager nu bladet fra munden og kritiserer producenten for at favorisere store forhandlere som Atea og Logica i forbindelse med Microsofts cloud-strategi i Sverige. Det skriver it24.se.
»Det mest logiske valg ville have været at bruge krudtet på de partnere, der har valgt en nicheposition indenfor cloud. Som det ser ud nu, er der en åbenlys risiko for, at Microsoft ikke får kanalen med sig,« siger Inmetas direktør Joachim Hagström.
»Vi kræver, at Inmeta, med det fokus vi har, får samme betingelser fremover,« siger Hagström, hvis virksomhed i høj grad har baseret sin forretning på Microsofts produkter.
Også hos cloud-konsulentvirksomheden Ultimate Consulting springer Microsofts favorisering af de store spillere i øjnene.
»Det er klart, at de skal have et godt forhold til Atea og Logica. Men de bør kigge mere på forhandlere som os. Vi er stærke på cloud-siden, og vi har ingen historik at tage hensyn til,« siger Ultimate Consultings direktør Torbjörn Peterson og tilføjer, »ellers taber man meget. Det, vi har set fra USA, er, at det netop er de cloud-fokuserede partnere, der har haft størst succes, da de ikke har nogen historik at tage hensyn til.«
Hos Infozone undrer man sig også over Microsofts strategi.
»Vi synes, at det er lidt mærkeligt. Der er mange andre store spillere, som virkelig har satset på cloud, som ikke er blevet udvalgt. Ser jeg mere personligt på det, så satser vi også meget på cloud, og vi er ikke så urolige. Det kan nærmere være en fordel for os, at vi kan komme nedefra og tage markedsandele,« siger Infozones direktør Hampus Carnemark.
»Det eneste vi kan gøre er at vise, at vi er med og slås. Vi bliver bare nødt til at vise, at de valgte de forkerte spillere,« siger Carnemark.