Nu erkender Microsofts salgschef, Michael Höegh Vilain, at Microsoft selv bærer en stor del af skylden for problemerne med selskabets små kunder.
»Det er klart, at vores kommunikation med kanalen har svigtet, når kunder og forhandlere over et halvt år efter de nye regler blev lanceret stadigt ikke kender dem. Nu må vi i gang med at lægge vores informationspolitik overfor kanalen om«, siger han.
IDC's chefanalytiker på pc-området, Anders Elbak, forstår også godt, at de mindre kunder har holdt sig tilbage:
»Det har jo været en meget omdiskuteret ændring i Microsofts licenspolitik. Kunderne kan ikke forstå, hvorfor de skulle have presset nye forretningsbetingelser ned over hovedet. Samtidig har forhandlerne nok været dårlige til at forklare om de nye regler, som ellers kunne være en fordel for mange," siger han.
Ifølge Peter Vesterdorf, konsulent i Håndværksrådet, har flere små virksomheder tilkendegivet, at de finder opgraderings-tilbuddet uinteressant.
Michael Höegh Vilain fastholder imidlertid, at det ikke er de nye regler i sig selv, men det manglende kendskab til dem, der har holdt kunderne væk.
»Da vi gik i gang med at informere de små firmaer direkte, var der meget få, der havde hørt om de nye regler. Når vi så forklarede dem tiltrækkeligt grundigt, har responsen imidlertid været positiv«, siger han.
Mere om sagen i dagens udgave af Computer Reseller News.