»Vi ønsker at give de udenlandske forhandlere lidt konkurrence, og vi besluttede os derfor til at føre skyttegravskrigen ud af landet.«
Sådan siger Proshops direktør Poul Thyregod om forhandlerens beslutning om at åbne op i Sverige med hentydning til det voksende pres på danske internethandlere fra udenlandske konkurrenter.
Allerede i dag sker 25 procent af danskernes netkøb via udenlandske forhandlere, og Thyregod forventer, at der i fremtiden kun vil være lidt mere end en håndfuld dominerende spillere på europæisk marked.
»Vi vil selvfølgelig gerne være en af dem,« siger Thyregod, der i første omgang har analyseret det svenske marked og vurderet, at Proshop dér kan gøre en forskel med hensyn til priser og leverance.
Han er i disse dage fuldt optaget af betatesten af den svenske hjemmeside proshop.se, der går i luften den 11. januar. Den kommer til at køre på Shg's it-platform, og der vil være 80.000 produkter at vælge mellem for de svenske kunder.
»Vi har lavet nogle gode aftaler med distributører, så vi kan sende varer fra dag til dag til Sverige. Desuden benytter vi os af nogle af de svenske lagre, for eksempel Tech Datas, så det bliver en blanding af egne lagre og leverandørlagre. Men det vi er stærkest på, datadelen, vil blive sendt fra Danmark,« siger Thyregod og fortæller, at der også er blevet ansat svenskere i hovedkontoret i Århus til blandt andet at tage sig af den svenske kundeservice.
I alt regner Thyregod med, at den svenske satsning kommer til at betyde ti flere ansatte. Men de kommer til at sidde i Danmark.
Målet er klart.
»Vi skal være ligeså store i Sverige, som vi er i Danmark,« siger Thyregod og fortæller, at målet skal være nået inden for en femårig periode.
Proshop har flere ekspansionsplaner i udsigt, men dem ønsker Thyregod indtil videre at holde for sig selv.