Rekord i klager over dataregninger

Klager over høje mobilregninger for datatrafik satte rekord i 2010. Se hvad der ellers blev klaget over her.

Danskerne har lært at bruge deres mobiltelefon til andet end sms og telefoni. Det kan man både se i salget af smartphones...og klager.

Teleankenævnet har opgjort samtlige klager fra 2010, og det er især klager over data på mobiltelefonen, der får selskaberne til at komme i clinch med deres kunder. Den største andel af klagerne (34,5 procent) handler om “dataforbrug/WAP”.

“Et fælles træk ved de fleste klager var, at klagerne ved benyttelse af mobilt data havde genereret et større og under tiden utilsigtet forbrug,” skriver nævnets formand John Lundum.

Der var allerede i 2009 tegn på, at klager over dataforbrug var i vækst. Men branchen har selv forsøgt at dæmme op for væksten ved at informere og lave forbrugslofter. Desuden er der kommet nye roaming-regler fra EU, der satte loft for engrosprisen på dataroaming. Det har nedbragt antallet af klager betragteligt. 

Eksempler på høje regninger er der nok af. ComON har skrevet om den 11-årige pige, der fik en regning på 11.000 kroner, og en præst der fik en regning på 20.000 kroner, og sidste år gættede Telia også på, at over hver tredje dansker har oplevet at få en meget større regning for datatrafik på mobiltelefonen end forventet.

De mange klager over datatrafik har fået den totale andel af sager og dermed sagsbehandlingstiden til at stige. Den gennemsnitlige behandslingstid for alle typer sager var 123 dage i 2010. I 2009 var sagsbehandlingstiden 88 dage.

Hele rapporten kan hentes her.

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil