Ifølge nyhedstjenesten Digi.no er Lexmarks norske markedsdirektør Hans Arvid Rønning blevet stærkt upopulær blandt firmaets distributører og forhandlere, efter at han har sat sig for at afsløre, hvad han kalder overpriser på Lexmark-blæk.
Lexmark-kampagnen mod overpriser har ført til etableringen af websitet Blekksikon.no, som blandt andet oplyser den vejledende udsalgspris på firmaets blækpatroner.
»Hvis din butik har en højere pris, anbefaler vi dig at handle med et af følgende udsalgssteder«, hedder det på sitet, der foreløbig henviser til seks forhandlere.
Også den almindelige forhandlerliste på Lexmarks norske hjemmeside vil blive påvirket af anti-profit-kampagnen. Fremover skal de forhandlere, der sælger blækket for dyrt, udelades fra den officielle dealer-locator.
De drastiske skridt skyldes ifølge Hans Arvid Rønning, at Lexmark i Norge mister markedsandele:
»Vi tror vi taber maskinsalg på, at priserne er så høje, som tilfældet er. Vi slider med en konkret badwill-situation, hvor folk undgår Lexmark fordi vores blæk er for dyrt. Hver uge får vi klager fra folk, som har købet en printer til 900 kroner og efterfølgende må af med 1200 kroner til to blækpatroner, fordi man i mellemledene tager sig alt for godt betalt,« siger markedsdirektøren.
Hos Lexmark Danmark siger administrerende direktør Carsten Ottosen, at han endnu ikke er bekendt med det norske initiativ. Ottosen kan dog godt genkende problemstillingen med blækpatroner, der er for dyre.
»Vi vil helt sikkert undersøge, hvad det er nordmændende gør, og om det er relevant for os«, siger han til CRN.