Kanalen er blevet stærkere

Kanalen har lært af kriseårene og er blevet styrket. Producenter og forhandlere er blevet klogere, og de blodrøde bundlinjer forsvinder i 2003.

Købmandsstandens Oplysningsbureau rapporterede kort efter nytår om en stigning i antallet af IT-konkurser i december på 75 procent. Samlet for 2002 gik godt 16 procent flere IT-virksomheder konkurs end i 2001. Året bød også på et kraftigt dansk tilbagetog for den ellers dominerende kanalaktør Ingram Micro, der ligesom andre distributører måtte sande, at der ikke længere er råd til sløset omgang med producent-udeståender.

I det hele taget var der rig lejlighed til at blive deprimeret over økonomiens skæve gang i IT-salgskanalen. Det skal man bare ikke. Som udgangspunkt er en depression ikke til nogen som helst nytte, når salgsindsatsen skal styrkes her i det nye år. Men med afmatningen som middel lærte IT-salgskanalen også nogle lektier, som der kan drages fordel af her i det nye år.

Den første lektie gjorde producenterne klogere. Ikke blot de traditionelle SMB-rettede producenter, men også en hel række leverandører med en snævrere highend-målgruppe fik travlt med at styrke eller etablere en effektiv salgskanal. Der var ikke længere råd til at have egne salgs- og marketingfolk, som skulle have kontakt med alle kunderne. Kanalen beviste sit værd: Den er den mest effektive løsning til langt de fleste kunderelationer.

Den anden lektie gjorde os alle sammen klogere: SMB-markedet er ikke nødvendigvis i krise. SMB-sammenslutningen CBC's nylige, meget positive regnskab er et af indicierne. Et andet indicium er den stærke SMB-oprustning hos forbavsende mange producenter. Også her viser IT-kanalen sin styrke.

Den tredje lektie gjorde broadline-distributørerne klogere. I stedet for at etablere specialafdelinger og gå i konkurrence med nichedistributørerne vendte broadlinerne tilbage til udgangspunktet: bredt udvalg, gode priser og hurtig levering. Den fokusering vil kaste af sig her i 2003, hvor jeg forudser stærkt forbedrede regnskaber fra hovedparten af Danmarks førende broadline-distributører, som i både 2001 og 2002 har haft blodrøde mareridt. Stærke broadlinere styrker IT-salgskanalen, og sådan vil det gå i det nye år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere