Artikel top billede

Lenovos svenske forbrugersatsning slår fejl

Mere end et år efter Lenovos indtog på det svenske forbrugermarked lader resultaterne stadig vente på sig.

Lenovos salg til svenske privatkunder har vist sig at være en svær nød at knække.

For mens den kinesiske pc-producent tilbage i slutningen af 2009 begyndte forbrugersatsningen på den anden side af Øresund, glimter gennembruddet ved sit fravær.

Det fortæller flere distributører og forhandlere til den svenske netavis it24.

»Der har ikke været solgt nogen store mængder,« fortæller Tech Datas svenske salgsdirektør Arnold Dekker, der har arbejdet med Lenovos produkter i det forgangne år.

»Forbruger- og detailhandel er et helt andet marked end Lenovos traditionelle, det vil sige erhvervsmarkedet. Vil Lenovo lykkes, bliver de nødt til at få en organisation, der tager fat på markedet på samme måde som HP, Acer, Asus og Apple,« fortsætter han.

Hos den svenske forhandler Gandalf har man også mærket udfordringerne, og selv om man indledte et samarbejde med Lenovo i efteråret 2009 er producentens forbrugsvarer atter pillet af hylderne.

»Det var svært. Vi troede, at det ville være ”a walk in the park” på grund af Lenovos styrke på erhvervsmarkedet,« siger Gandalfs salgschef Tommy Hallberg og fortsætter:

»Hvis et produkt skal lykkes hos forbrugerne, bliver det nødt til at differentiere sig på ydeevne, design, pris eller markedsføring,« siger han og angiver producentens mangel på markedsføring som hovedproblemet og kalder ligefrem markedsføringsindsatsen for »ikke-eksisterende«.

Lenovos svenske direktør Bo Dahg mener anderledes, at det er de ydre økonomiske omstændigheder, der har sat en dæmper på planerne.

»Vi lavede et bevidst valg om ikke at køre med fuld fart derudaf,« siger han og afviser at se det manglende salgsgennembrud som en fiasko.

»I 2009 var verden midt i en finanskrise, så kun en tåbe ville satse på en stor lancering på det tidspunkt,« siger han nu, mens han var mere optimistisk ved forbrugerlanceringen i slutningen af 2009.

»Det tager omkring ni måneder til et år før vores nye forbrugerlinje er rullet ud i Sverige, men så er vi også repræsenteret med en bred vifte af forbrugerprodukter,« sagde Bo Dahg dengang til it24.

Nu satser producenten på en mere langsigtet strategi.

»Vi er lykkedes med at udvide distributionen gennem et større antal af forhandlere. Vi investerer langsigtet og har tænkt os at blive på markedet i lang tid. Vi vil hellere tænke langsigtet end på dagen i morgen,« lyder det fra den svenske Lenovo-direktør.


 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere