Få danskere finder e-mærket vigtigt

Problem at mange danskere ikke leder efter mærket, mener Forbrugerrådet.

To ud af tre danskere kender e-mærket. Alligevel er det kun hver femte, altså 20 procent, der leder efter e-mærket, når de skal afgøre, om de vil handle i en nethandel. Det viser en undersøgelse fra første kvartal 2010, som Dansk E-handelsanalyse har lavet.

Det er et problem, mener Forbrugerrådet, der er en af organisationerne bag e-handelsmærket.

"Min første reaktion er, at det er rigtig ærgeligt, at forbrugerne ikke kigger efter mærket, for det er faktisk god forbrugerinformation," mener Mette Boye, afdelingschef hos Forbrugerrådet.

Hun har lidt svært ved at forstå, at forbrugerne ikke kigger efter mærket.

"Mange forbrugere oplever en vis nervøsitet ved at handle på nettet, specielt i forhold til handel over grænser, men også i forhold til at bruge dankortet eksempelvis," siger hun til ComON.

Det er E-handelsfonden - som også Forbrugerrådet sidder med i - der står bag e-mærket. Også Dansk Erhverv, DI, FDIH, HK, Dansk IT og Finansrådet er med i non profit-fonden.

Mette Boye vil gerne tage en del af ansvaret på sin kappe.

"Jeg tænker for det første, at vi nok ikke har været gode nok til at forklare hvad e-mærket står for. Og der har vi et medansvar, og det vil vi se på, for vi vil meget gerne arbejde for at gøre e-mærket mere kendt," siger hun.

E-handelsfonden har dog forsøgt at få flere til at se efter e-mærket, skriver direktør Lars Schmidt Larsen i en kommentar.

"Lige siden Dansk E-handelsanalyse offentliggjorde den første analyse af danskernes indkøbsvaner på nettet i 2007, har det ved valget af netbutik været vigtigst, at virksomheden bag var kendt, og at netbutikken så professionel ud. Men sådan er det ikke længere. Det vigtigste for forbrugerne er nu, om en netbutik er godkendt af e-handelsfonden og må vise kvalitetsstemplet e-mærket," skriver direktøren.

Ifølge ham skyldes forbedringen et samarbejde med prisportaler.

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car