Få danskere finder e-mærket vigtigt

Problem at mange danskere ikke leder efter mærket, mener Forbrugerrådet.

To ud af tre danskere kender e-mærket. Alligevel er det kun hver femte, altså 20 procent, der leder efter e-mærket, når de skal afgøre, om de vil handle i en nethandel. Det viser en undersøgelse fra første kvartal 2010, som Dansk E-handelsanalyse har lavet.

Det er et problem, mener Forbrugerrådet, der er en af organisationerne bag e-handelsmærket.

"Min første reaktion er, at det er rigtig ærgeligt, at forbrugerne ikke kigger efter mærket, for det er faktisk god forbrugerinformation," mener Mette Boye, afdelingschef hos Forbrugerrådet.

Hun har lidt svært ved at forstå, at forbrugerne ikke kigger efter mærket.

"Mange forbrugere oplever en vis nervøsitet ved at handle på nettet, specielt i forhold til handel over grænser, men også i forhold til at bruge dankortet eksempelvis," siger hun til ComON.

Det er E-handelsfonden - som også Forbrugerrådet sidder med i - der står bag e-mærket. Også Dansk Erhverv, DI, FDIH, HK, Dansk IT og Finansrådet er med i non profit-fonden.

Mette Boye vil gerne tage en del af ansvaret på sin kappe.

"Jeg tænker for det første, at vi nok ikke har været gode nok til at forklare hvad e-mærket står for. Og der har vi et medansvar, og det vil vi se på, for vi vil meget gerne arbejde for at gøre e-mærket mere kendt," siger hun.

E-handelsfonden har dog forsøgt at få flere til at se efter e-mærket, skriver direktør Lars Schmidt Larsen i en kommentar.

"Lige siden Dansk E-handelsanalyse offentliggjorde den første analyse af danskernes indkøbsvaner på nettet i 2007, har det ved valget af netbutik været vigtigst, at virksomheden bag var kendt, og at netbutikken så professionel ud. Men sådan er det ikke længere. Det vigtigste for forbrugerne er nu, om en netbutik er godkendt af e-handelsfonden og må vise kvalitetsstemplet e-mærket," skriver direktøren.

Ifølge ham skyldes forbedringen et samarbejde med prisportaler.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S