Ingen Buzz om Googles sociale netværk

Googles støre søgemaskinedominans er ingen garanti for succes for det sociale netværkstjeneste Buzz. Efter meget opstartsinteresse er hypen blevet flad.

Kan man overhovedet forestille sig en bedre og mere lovende markedsføringsplatform for en ny Google-tjeneste end Gmail?

At inkludere den nye sociale netværkstjeneste Buzz som en ny og spædende feature, som alle millioner af Gmail-brugere i verden med eet har adgang til, skulle ifølge de fleste udregninger kunne give et rimeligt godt afsæt for Buzz.

Men alligevel Buzz har ikke fået meget ”buzz”. Faktisk har der efter de indledende negative historier om Googles privacy-problemer med Buzz været forbløffende stille om tjenesten.

Nu kan det amerikanske reklame-netværk Chitika fortælle, at den målbare interesse for Buzz er faldet til stort set ingenting.

Både hvad gælder generelle netsøgninger og målt på søgeaktvitet på tværs at Chitika-netværkets 80.000 sites er Buzz i dag i bund.

Det startede ellers godt for Google Buzz, da den nye konkurrent til Facebook og Twitter blev lanceret i begyndelsen af februar. På Chitika-netværket kunne man registrere 1500 søgninger på ”Google Buzz” på selve lanceringsdagen den 9. februar – cirka 15 gange så meget som antallet af søgninger på Twitter.

Antallet af søgninger faldt derefter hurtigt – og stejlt. Allerede den 15. februar var antallet af søgninger efter Buzz faldet til under ti om dagen og siden den 26 februar har søgeinteressen på Chitika-netværket ligget på een enkelt sølle søgning om dagen.

Til sammenligning har Twitter holdt en stabil interesse ved lige, hvilket afstedkom et gennemsnit på 84 søgninger om dagen.Googles egen Trend-sammeling viser samme billede: Twitter er hot, Buzz er not.

Google er tavs

Naturligvis siger søgeinteressen ikke noget konkret om, hvor mange, der rent faktisk bruger Buzz.

Kan det tænkes, at Googles Twitter-pendant langsomt vil krybe ind i Gmailbrugernes bevidsthed og blive taget i brug af flere og flere uden at det generer noget ”buzz”, der kan måles på søge-statistikkerne?

Google selv fortæller ikke noget om tallene. Meldingen fra selskabet lyder: ”Vi kommenterer ikke på tal.” Selskabet har dog tidligere sagt, at det gerne lancerer nye tjenester som prøveballon, hvis succes ikke er afgørende. 

Forskellen på Buzz og Twitter er primært, at det er muligt at skrive mere end 140 tegn i Buzz. Google forsøger desuden at kæde alle sine tjenester sammen, så man kan eksempelvis vise Picasa-billeder og Google Reader-elementer i sin nyhedsstrøm. Men måske mangler Buzz stadig en killer-applikation, der både kan interessere tech-vante brugere og hr. og fru Jensen.

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Bliv applikationsspecialist hos PET og gør en forskel med IT

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S