Ingen Buzz om Googles sociale netværk

Googles støre søgemaskinedominans er ingen garanti for succes for det sociale netværkstjeneste Buzz. Efter meget opstartsinteresse er hypen blevet flad.

Kan man overhovedet forestille sig en bedre og mere lovende markedsføringsplatform for en ny Google-tjeneste end Gmail?

At inkludere den nye sociale netværkstjeneste Buzz som en ny og spædende feature, som alle millioner af Gmail-brugere i verden med eet har adgang til, skulle ifølge de fleste udregninger kunne give et rimeligt godt afsæt for Buzz.

Men alligevel Buzz har ikke fået meget ”buzz”. Faktisk har der efter de indledende negative historier om Googles privacy-problemer med Buzz været forbløffende stille om tjenesten.

Nu kan det amerikanske reklame-netværk Chitika fortælle, at den målbare interesse for Buzz er faldet til stort set ingenting.

Både hvad gælder generelle netsøgninger og målt på søgeaktvitet på tværs at Chitika-netværkets 80.000 sites er Buzz i dag i bund.

Det startede ellers godt for Google Buzz, da den nye konkurrent til Facebook og Twitter blev lanceret i begyndelsen af februar. På Chitika-netværket kunne man registrere 1500 søgninger på ”Google Buzz” på selve lanceringsdagen den 9. februar – cirka 15 gange så meget som antallet af søgninger på Twitter.

Antallet af søgninger faldt derefter hurtigt – og stejlt. Allerede den 15. februar var antallet af søgninger efter Buzz faldet til under ti om dagen og siden den 26 februar har søgeinteressen på Chitika-netværket ligget på een enkelt sølle søgning om dagen.

Til sammenligning har Twitter holdt en stabil interesse ved lige, hvilket afstedkom et gennemsnit på 84 søgninger om dagen.Googles egen Trend-sammeling viser samme billede: Twitter er hot, Buzz er not.

Google er tavs

Naturligvis siger søgeinteressen ikke noget konkret om, hvor mange, der rent faktisk bruger Buzz.

Kan det tænkes, at Googles Twitter-pendant langsomt vil krybe ind i Gmailbrugernes bevidsthed og blive taget i brug af flere og flere uden at det generer noget ”buzz”, der kan måles på søge-statistikkerne?

Google selv fortæller ikke noget om tallene. Meldingen fra selskabet lyder: ”Vi kommenterer ikke på tal.” Selskabet har dog tidligere sagt, at det gerne lancerer nye tjenester som prøveballon, hvis succes ikke er afgørende. 

Forskellen på Buzz og Twitter er primært, at det er muligt at skrive mere end 140 tegn i Buzz. Google forsøger desuden at kæde alle sine tjenester sammen, så man kan eksempelvis vise Picasa-billeder og Google Reader-elementer i sin nyhedsstrøm. Men måske mangler Buzz stadig en killer-applikation, der både kan interessere tech-vante brugere og hr. og fru Jensen.

Mere om samme emne

Netcompany A/S

IT Consultant

Nordjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Rekvirent til Cyberdivisionen i Hvidovre

Københavnsområdet

Region Midtjylland

It-specialist til bruger- og rollestyring

Midtjylland

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job