Share It: : Xerox lod os ikke tjene penge

Danmarks ældste Xerox-partner Share It er gået over til Sharp og Lexmark i erkendelse af, at Xerox selv ville høste alle frugterne af samarbejdet.

Artikel top billede

Udsigten til langsomt at miste forretningsgrundlaget er årsagen til, at Share It fra Esbjerg har valgt at skifte et 16 år gammelt partnerskab med print- og kopiproducenten Xerox ud med nye aftaler med Sharp og Lexmark. I modsætning til de nye samarbejdspartnere tillod Xerox nemlig ikke, at Share It tjente penge på service.


»Som Xerox-partner måtte vi heller ikke sælge andre mærker, og vi kan altså ikke leve af at sælge nye Xerox-kopimaskiner hver tredje-fjerde år til vores cirka 1100 kunder, når vi samtidig ikke må tjene penge på service. Samtidig var det en kæmpe administrativ byrde at skulle gennemfakturere service fra Xerox til kunderne, så vi havde efterhånden svært ved at se, hvad vi skulle tjene penge på,« fortæller Share Its direktør Per Øland.


At Xerox samtidig giver Atea lov til at sælge.Xerox-kopimaskiner til kostpris plus fem-ti procent var ikke noget, der gavnede Share Its forretning yderligere.


»Samtidig har Xerox deres egne sælgere, der napper hele staten selv,« fortæller Per Øland.


Share It besluttede sig derfor for nylig til at starte deres egen serviceafdeling.


Som ventet fik det hurtigt Xerox til at se sig om efter en ny partner, og valget faldt på Røsfeld Data, der kommer til at overtage Xerox-samarbejdet i det syd- og sønderjyske.


Fri distribution af reservedele


Selv har Share It indgået samarbejde med Sharp og Lexmark, som direktøren beskriver som »mindre firkantede.« Samtidig er det en fast del af deres forretningskoncept at støtte forhandlerne, hævder Per Øland.


»Vi har været glade for Xerox-produkterne, mens konceptet overfor forhandlerne er blevet uholdbart. Vi er jo også langt fra de eneste Xerox-partnere, der er faldet fra gennem de sidste par år.«


Da der er fri distribution af Xerox-reservedele, kan Share It, på trods af det afbrudte samarbejde, fortsætte med at servicere Xerox-kunderne. Om to-tre år forventer han, at skiftet til Sharp og Lexmark er fuldendt.


»Det ironiske er, at selv om vi har skiftet til Sharp og Lexmark, så består en stor del af kopimaskinernes indmad af Xerox, for eksempel hele Lexmarks A3-program,« fortæller Øland.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

    Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S