Apple-forhandlere skal ikke forvente en mere imødekommende tilgang til salgskanalen fra den amerikanske producent som følge af det pludselige farvel til Steve Jobs som øverste chef for Apple. Det vurderer salgsdirektør i Atea, Per Søgaard, som i mange år har arbejdet sammen med den amerikanske producent på det danske marked.
»Jeg har ingen meldinger om, at Apples go-to-market-strategi har været styret af Steve Jobs. Han har i stedet stået for deres evne til innovation. Derfor er deres største udfordring, om de kan blive ved med at lave fede produkter. Men kanalpolitisk tror jeg ikke det vil blive anderledes, selvom jeg gerne så, at Apple blev lidt mere fleksible og til at have med at gøre,« siger Per Søgaard.
»Der er ingen tvivl om, at Apple styrer sine forhandlere benhårdt. Den politik har styrker og svagheder. Apple har deres måde at gøre tingene på, og det er nogen gange en labyrint at sno sig i, og nogen gange kunne det være rart med lidt mere fleksibilitet,« siger Per Søgaard.
Mange mindre forhandlere har gennem tiden måttet opgive at have Apple-produkter på hylderne netop med henvisning til producentens meget strenge krav uddannet personale, butiksindretning g ikke mindst en hård prispolitik med meget snævre forhandlermarginaler.
»For små forhandlere er det håbløst at tjene penge, hvis de ikke vil investere efter Apples retningslinier, go den pris forhandlerne skal betale hos distributøren er stort set den samme som markedsprisen,« siger Per Søgaard.