Dansk veteran: Apple fortsætter den hårde linie

Steve Jobs? exit rejser tvivl om Apples evne til fremtidig innovation. Men den benhårde styring af forhandlerne vil fortsætte, vurderer Apple-veteranen Per Søgaard fra Atea.

Artikel top billede

Apple-forhandlere skal ikke forvente en mere imødekommende tilgang til salgskanalen fra den amerikanske producent som følge af det pludselige farvel til Steve Jobs som øverste chef for Apple. Det vurderer salgsdirektør i Atea, Per Søgaard, som i mange år har arbejdet sammen med den amerikanske producent på det danske marked.

»Jeg har ingen meldinger om, at Apples go-to-market-strategi har været styret af Steve Jobs. Han har i stedet stået for deres evne til innovation. Derfor er deres største udfordring, om de kan blive ved med at lave fede produkter. Men kanalpolitisk tror jeg ikke det vil blive anderledes, selvom jeg gerne så, at Apple blev lidt mere fleksible og til at have med at gøre,« siger Per Søgaard.

»Der er ingen tvivl om, at Apple styrer sine forhandlere benhårdt. Den politik har styrker og svagheder. Apple har deres måde at gøre tingene på, og det er nogen gange en labyrint at sno sig i, og nogen gange kunne det være rart med lidt mere fleksibilitet,« siger Per Søgaard.

Mange mindre forhandlere har gennem tiden måttet opgive at have Apple-produkter på hylderne netop med henvisning til producentens meget strenge krav uddannet personale, butiksindretning g ikke mindst en hård prispolitik med meget snævre forhandlermarginaler.

»For små forhandlere er det håbløst at tjene penge, hvis de ikke vil investere efter Apples retningslinier, go den pris forhandlerne skal betale hos distributøren er stort set den samme som markedsprisen,« siger Per Søgaard.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S