Forleden kunne CRN fortælle, at IBM stadig har store problemer med kopivarer på det danske marked, der havner i landet via uautoriserede kanaler.
Omfanget af handlen via uautoriserede kanaler har også fået konsekvenser for IBMs samarbejde med den autoriserede IBM-distributør Tech Data.
Som en konsekvens af konkurrencen fra andre kanaler, har distributøren nemlig valgt at holde samarbejdet med IBM på lavt blus.
»Vi har kunnet se, at der har været et meget stort marked for IBM-produkter i de ikke-autoriserede kanaler, hvor produkterne er blevet solgt til priser, der ligger langt under vores kostpriser. Det har påvirket vores marginal så negativt, at vi har haft svært ved at skabe en indtjening, og vi har derfor ikke kunnet allokere de ressourcer til området, som IBM egentlig fortjener,« siger Tech Datas direktør Jørn Rosenmeier.
»Når der er begrænset indtjening, kan jeg kun tilføre begrænsede ressourcer,« siger direktøren, som ikke ønsker at uddybe, hvor mange ressourcer distributøren har afsat til IBM-salget.
Han er dog fortrøstningsfuld i forhold til et fremtidigt arbejde.
»Det er mit klare indtryk, at IBM gennem de seneste måneder har gjort et stort arbejde for at løse problemet. Men som jeg selv kan snakke med om, så rides der ikke nødvendigvis samme dag, som der sadles i store organisationer. Derfor er det positivt, at der endelig sker noget,« siger Jørn Rosenmeier, som fortsætter:
»IBM-salget går udmærket fremad, men lige nu afventer vi, om det også udmønter sig i bedre indtjening. I så fald vil det være et af de første områder, vi tilføjer flere ressourcer.«