Krak.dk er den mest besøgte hjemmeside i Danmark med 1,8 millioner brugere om måneden. Det skal nu bruges som løftestang til at lokke lidt brugere og annonører fra Google over til den danske side.
Med en forbedret søgefunktion kan Kraks brugerne fremover søge direkte på specifikke produkter og på den måde hurtigt finde vej til den nærmeste forhandler.
"Krak er nu den eneste søgetjeneste i Danmark, der tilbyder direkte søgning efter alle former for produkter, og det er en funktion, som vi forventer stor efterspørgsel på. Brugerne forventer i dag at kunne søge meget præcist, med udgangspunkt i deres konkrete behov, og hvor de befinder sig, både når de søger hjemme ved computeren og med deres mobil," siger direktør Stefan Kercza fra Eniro Danmark, som står bag Krak.
Der er allerede 600.000 indekserede produkter.
Google er ringe
Den forbedrede søgemulighed hos Kraks betyder, at annoncører kan lægge alle deres produkter og ydelser ind som søgeord på Krak, samtidig med at Krak scanner deres hjemmesider for endnu flere relevante søgeord.
"Med den nye søgefunktion får de handlende dermed kunder i butikken, som allerede ved, at virksomheden tilbyder lige præcis det produkt, de leder efter. Det er en win/win-situation, hvor vi hjælper brugerne med finde det, de søger, mens de handlende får kontakt til kunder, der allerede er klar til at købe," siger Stefan Kercza.
Spørgsmålet er, om det er muligt at vriste brugerne fri af Google, når det kommer til søgninger efter produkter.
Tidligere år blev der rejst tvivl ved kvaliteten af Googles resultater, når det kommer til produktsøgninger, fordi relevante resultater ofte drunker i pris-sammenligningstjenester og spam.
Den utilfredshed kan Krak måske udnytte, men omvendt er der også en risiko for, at selskabet selv havner i samme sump, hvis annoncører kan proppe Krak med søgeord.