Som ventet går Expert Danmark nu til angreb i kampen om kunderne i de største danske byer.
Otte til ni Expert-varehuse med en størrelse på op til 3.500 kvadratmeter er allerede fra næste år på vej i Danmark.
»Det handler om, at vi bliver nødt til at se på vores forretningsstruktur, hvor vi er meget stærke ude i lokalområderne, men knap så stærke i de større danske byer. Det betyder, at der er et marked, vi ikke har så godt fat i i dag. Ved at lancere det nye koncept styrker vi vores samlede muligheder,« fortæller Expert Danmarks direktør Lars Christensen.
I torsdags blev forhandlerne i Expert-kæden samlet til meddelelsen om det nye butikskoncept.
Et koncept, der i modsætning til Experts fokus på god service og kvalitet har fokus på et stort udvalg, lav pris og et familieunivers, hvor børn kan boltre sig, mens mor og far køber ind.
Lars Christensen fortæller, at partnerne tog pænt imod nyheden, selvom der blandt nogle var usikkerhed at spore. Men han forholder sig overvejende afvisende til spørgsmålet om, hvorvidt de nye butikker kommer til at konkurrere med eksisterende Expert-butikker.
»Der er tale om to forskellige koncepter, og Irma og Fakta kan jo også eksistere samtidig,« siger han.
Det nye butikskoncept, hvis navn i Danmark endnu ikke er fastlagt, er en del af en større nordisk strategi, der startede med åbningen af den første Expert XL-butik i området Alnabru ved Oslo for et par måneder siden.