Der er ingen tvivl om, at Microsoft meget gerne vil op i femte gear på cloud-salg. Men med en partnerdrevet salgsorganisation, er det ikke altid tingene går så hurtigt, som ønsket. Måske er det derfor, at Microsofts globale kanalchef Jon Roskill nu overfor det amerikanske kanalmedie Redmond Channelpartner annoncerer, at softwaregiganten overvejer at gør cloud-salg til et underliggende krav for guldpartnere i 2014.
»Det handler ikke om, at vi ikke elsker dig, hvis du af en eller anden grund ikke sælger cloud, men vi ønsker også at gøre det klart, at status som guldpartner er det, der kendetegner vores bedste partnere, og at der så er visse forventninger omkring det,« siger Jon Roskill til Redmond Channelpartner.
For Microsoft-analytikeren John Cullen kommer de nye toner fra Microsoft ikke om en overraskelse. Han opfordrer forhandlerne til at reagere allerede nu.
»Mit bud er, at dem der virkelig bliver succesfulde, er dem der bider til bolle nu, og flytter sig over i det momentum, det er at sælge online services,« siger John Cullen til Redmond Channelpartner.