Artikel top billede

Linux falmer som udviklernes yndling

OS X er tilsyneladende ved at stjæle applikationsudviklernes gunst fra Linux. Men hvad er egentlig de to styresystemers fordele hver især som platforme for applikationsudvikling?

Linux kunne for nylig fejre sin 20. fødselsdag, men begivenheden har muligvis været en anelse bittersød for de mest entusiastiske tilhængere.

Den seneste årlige spørgerundersøgelse inden for applikationsudvikling fra analysefirmaet Evans Data viser, at Linux er faldet i popularitet til en tredjeplads efter Mac OS X på andenpladsen og selvfølgelig Windows på en dominerende førsteplads.

OS X er nu den primære udviklingsplatform for 7,9 procent af udviklerne, mens kun 5,6 procent angiver Linux som primær udviklingsplatform, viser undersøgelsen.

"Det overrasker mig ikke," siger direktør for applikationsudviklings-software hos IDC, Al Hilwa.

"Der er fremgang for Mac, og jeg har set mange udviklere foretage denne omstilling."

Men hvad dækker disse tal egentlig over? Apple har altid sigtet efter de "kreative professionelle," men det plejede at betyde grafiske designere, og folk der arbejder med lyd og video, men altså ikke softwareudviklere.

Men lige siden nu afdøde Steve Jobs valgte at anvende Unix BSD som grundlag for styresystemet til Apples computere, har OS X og Linux haft fælles rødder. Det betyder, at disse to platformes udviklere faktisk har ikke så lidt tilfælles. Og i hvert fald har de en fælles fjende: Windows-platformen, som ifølge spørgeundersøgelsen fra Evans Data stadig tiltrækker over 80 procent af udviklerne.

Softwareudviklerne på Linux og OS X har dog stadig hver især deres forskellige præferencer. Linux-udviklerne er generelt vilde med, at Linux som udgangspunkt er gratis, mens styresystemet fint kan nøjes med at køre på billigt hardware. Derudover giver de udtryk for at værdsætte muligheden for at rode rundt under styresystemets kølerhjelm og dele deres erfaringer på ægte open source-manér.

OS X-udviklerne er vilde med brugergrænsefladens enkelthed og muligheden for at udvikle applikationer til den seneste generation af populære produkter fra Apple.

Herudover er det vigtigt at bemærke, at resultaterne af spørgeundersøgelsen fra Evans Data udelukkende har at gøre med udviklingsplatform, ikke udrulningsplatform; Linux' status som serverstyresystem er stadig ubestridt. "Der er stadig mere end dobbelt så mange udviklere, der primært udvikler til Linux som til Mac," påpeger Evans Data.

Derudover erkender både Linux- og OS X-udviklerne, at deres foretrukne udviklingsplatform har visse ulemper.

Senioranalytiker hos ZapThink påpeger: "Der er altid et forbehold. For nogle få år siden var der problemer med Java på Mac, fordi Apple fortolkede standarden anderledes end Sun."

Med offentliggørelsen af OpenJDK fra Apple og Oracle sidst på året i 2010 så denne krølle ud til at være blevet glattet ud, men Oliphants underliggende pointe er stadig gyldig: Den perfekte platform til applikationsudvikling findes ikke.

Derfor elsker udviklerne Linux

Der er to ting, der gør, at udviklerne forbliver loyale overfor Linux: Pris og muligheder. Det er ikke nu sådan, at Mac OS X ikke giver nok muligheder - for det gør det, svarer udviklerne. Men Linux er bare at foretrække for programmører, der gerne vil rode med tingene selv og rette opdagede fejl uden at være nødt til at vente på, at Apple eller Microsoft tager sig af det.

Steve Bougerolle er selvstændig Linux-konsulent og softwareudvikler. Selvom han startede sin karriere som fysiker med programmering af videnskabelig software hos Fortran, så er programmering til Linux nu blevet hans speciale. "Det er fleksibelt. Jeg kan altid finde en måde at opnå det, jeg gerne vil. Jeg har total kontrol over, hvad jeg gør, hvilket hverken er tilfældet på Windows eller OS X."

Den vurdering er Josh Oakhurst enig i. Han er kreativ direktør for Skookum Digital Works, der udvikler specialtilpassede web- og mobile applikationer. "Linux er ikke for de frygtsomme. Men hvis man er ude efter en pæn løsning med elegant software, så er det bare lettere at vælge Mac."

Men hvorfor så vælge Linux, kunne man spørge? Fordi Linux-platformen ofte er målet for den applikation, man udvikler. "Det er dette styresystem, der kører dine websites. Linux er stadig den primære platform for produktionsmiljøer," siger Oakhurst. "Hvis du ikke er tryg ved at administrere din egen personlige computer med Linux som styresystem, hvordan skal du så nogensinde kunne være tryg ved at administrere et Linux-site, der hævder at have en høj tilgængelighed?"

Det er også synspunktet hos en af Skookums udviklere, Corey Ballou. "Jeg kan godt lide at arbejde med systemet, opsætte systemarkitekturen, optimere det, skalere det. Jeg foretrækker Linux, fordi jo bedre jeg lærer det at kende, des bedre kan jeg løse eventuelle problemer. For mig er den underliggende funktionalitet vigtigere end brugergrænsefladen."

Ikke overraskende har også spørgsmålet om pris noget at sige. De fleste Linux-distributioner er gratis, selvom man ofte må betale for organiseret support. Ligeledes kan man på hardware-siden fint nøjes med en desktop eller server, der består af billige komponenter, man selv har samlet.

Apples hardware er til sammenligning fortsat væsentligt dyrere. "Hardwaren koster det dobbelte," protesterer Bougerolle. For en enkelt Apple-maskines pris, kan man få to Linux-bærbare og en ekstra som backup, estimerer han. Mange udviklere er ikke meget for at betale så meget ekstra for - som Oakhurst formulerer det - en "pæn løsning med elegant software."

Derfor elsker udviklerne Apples OS X

William Horvath forstår godt, hvorfor udviklerne er vilde med Linux. Det var han også selv engang, men ikke længere. Horvath er i dag chef hos DoX Systems, der udvikler ledelsesværktøjer til små og mellemstore virksomheder.

"Jeg gad ikke længere være nødt til at kæmpe for at få selv de mere banale ting til at fungere," siger Horvath. "Det er ikke sådan, at jeg er fanatiker på området. Vi har stadig nogle Linux-maskiner her, og Ubuntu er da meget brugervenligt. Men når jeg installerer et værktøj til softwareudvikling, så vil jeg ikke først til at omkonfigurere hovedfilerne, jeg vil i gang med funktionaliteten med det samme. Det gør livet lettere."

For andre udviklere er den højere pris for Apples hardware det hele værd. Ries van Twisk har arbejdet freelance som softwareudvikler i fem år. Han bruger en iMac til udvikling på OS X og elsker, at hans computer er en integreret alt-i-én-pc. "Det er ikke altid, at jeg i min situation bare kan gå ud at købe flere perifere enheder," siger han.

Van Twisk har dog været villig til at betale for Apples elegante hardware. "Det er genialt, hvordan de har fået alting ind i én maskine," siger han og erkender, at han hader lyden af blæsere. Det at hans Macs er lydløs gør, at han lettere kan koncentrere sig om sit arbejde. "Jeg vil koncentrere mig om udviklingen uden at blive forstyrret af maskinen."

Fælles fordele, individuelle ulemper

På grund af de fælles rødder i Unix har Linux og OS X flere ting tilfælles, end de har forskelle. Det faktum er noget, som visse softwareudviklings-huse aktivt benytter sig af.

Hos Avatron Software foretrækker direktøren, Dave Howell, at hyre både Linux- og OS X-udviklere til programmeringen af de applikationer, som firmaet udvikler til Apples iOS.

"Linux ligger konceptuelt tæt nok op ad Unix BSD, som er grundlaget i OS X og iOS, til at Linux-programmører ofte problemfrit kan gå over til udvikling af iOS-frameworks," påpeger Howell.

"Og Linux-udviklere er ofte godt informeret om, hvad der er tilgængeligt i open source-verdenen, hvilket gør, at de er værdifulde at have med i et team og kan trække på tekniske ressourcer, der kun i mindre grad er tilgængelige for vores OS X- og iOS-udviklere," forklarer han.

Samtidig erkender udviklerne, at deres foretrukne udviklingsplatforme stadig ikke er perfekte.

For eksempel offentliggjorde Apple sidste år, at selskabet ville samarbejde med Oracle, der ejer Java, om projektet OpenJDK med det formål at give en mere problemfri Java-udvikling på OS X. Men Horvath fra DoX Systems er stadig utilfreds med, at nye Java-udgivelser er senere tilgængelige på OS X end på Linux, og at der ikke er nogen Java USB-biblioteker til OS X, "som er lette at have med at gøre."

Derudover kunne han godt ønske sig, at desktop-virtualisering var lettere på OS X, og at han kunne vælge en anden e-mailklient end Apple Mail.

På Linux-siden siger Bougerolle: Der er altid en eller anden lille irritation, man er nødt til at arbejde uden om. I min version af Linux kan GNU Image Manipulation Program (GIMP, red.) for eksempel ikke tage et skærmbillede af blot et enkelt vindue, men kun af hele skærmen. Det problem har OS X ikke."

Hvilken vej går markedet?

Nærmest siden den personlige computers fødsel har hvert styresystem haft sine tilhængere og kritikere, og sådan er det også i dag. Men i lyset af Windows' dominans og fremkomsten af cloud computing og mobilitet så er det ikke længere sikkert, at spørgsmålet om hvilken udviklingsplatform man bør bruge, overhovedet er relevant.

Udviklerne har om noget en højere grad af fleksibilitet end nogensinde før. "Cloud computing kobler udrulningsplatformen yderligere fra udviklingsplatformen," bemærker IDC's Hilwa. "Det har tendens til at skabe øget diversitet, hvilket gør klient-maskinen underordnet. Man skriver i dag kode, der kan køres på andre platforme, end den som koden er skrevet på."

Det er også Horvaths pointe: "Et browserbaseret system er platformuafhængigt. Alle brugere får den samme oplevelse. Løst forbundne applikationer adskiller præsentationslaget fra datalaget og fra transportlaget. Jo løsere applikationen er forbundet, des lettere er det at gøre noget i backend. Brugergrænseflade-designeren kan være ligeglad med, hvad der sker omme bagved."

Udviklerne er muligvis tiltrukket af OS X, ikke alene fordi de ønsker at udvikle til de hotteste nye produkter fra Apple, men også fordi der er en betydelig efterspørgsel på iOS-udviklere.

"Mange udviklere er hoppet ombord i den mobile udvikling enten deltids eller som projektarbejde," fortæller Hilwa. Og det tvinger udviklerne til at bruge Apples udviklingsværktøjer til iOS. "Man kan køre ethvert styresystem på en Mac, men man kan ikke (hverken nemt eller lovligt, red.) køre OS X på nogen anden hardware."

Dave Howell fra Avatron tror også, at det i en vis grad handler om ego. "Linux-udvikling ender som regel i software, der kører anonymt på servere. Udvikling til iOS giver derimod apps, der kører på telefoner og tablet-pc'er, og som man derfor kan vise til sine venner."

Én ting er dog sikker: Hvad enten udviklerne foretrækker at programmere til en anonym server eller til en langt mere synlig iPhone (eller til en Linux-baseret Android-enhed for den sags skyld), så vil både de store og små computernes kapacitet og muligheder blive ved med at øges. Det kan alt sammen koges ned til præferencer, og der er rigeligt arbejde til alle.

"Udtalelsen 'Linux sakker bagud' antyder en form for konkurrence," ræsonnerer Bougerolle. "Men faktisk er de to miljøer tæt forbundne. Nogen foretrækker den mere polerede og pålidelige grafiske brugerflade fra Apple. Andre af os foretrækker den enormt meget mindre bekostelige og noget mere fleksible grafiske brugerflade hos Linux - eller arbejder ligefrem direkte fra en terminalskærm uden nogen grafisk brugerflade overhovedet."

Efter Bougerolles opfattelse "handler ethvert skift hos en udvikler fra én platform til en anden ikke så meget om, at den ene er bedre end den anden som udviklingsplatform, men derimod om hvad man foretrækker i brugergrænsefladen."

Og sådan har det vist altid været.

Denne artikel stammer fra Computerworld News Service. Oversættelse: Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere