SKI: Ingen kompensation for vraget udbud

Selv om SKI i første omgang ikke selv fandt fejl i de indsendte tilbud, kan ansøgerne ikke vente sig nogen erstatning efter det aflyste pc-udbud. Aftalen havde en forventet omsætning på 240 millioner.

Artikel top billede

I går beskrev CRN, hvordan SKI netop har annulleret delaftale 1 i pc-udbuddet (rammeaftale 02.02), der betyder, at måneders arbejde for forhandlerne og andre leverandører er spildt.

En delaftale, der ifølge SKI indeholdt en forventet omsætning på 240 millioner kroner svarende til 20 procent af den samlede rammeaftale 02.02.

Nu forklarer SKI, at de var nødt til at annullere udbuddet, da ni ud af tolv ansøgere ikke levede op til mindstekravene fastsat af EU's udbudsdirektiv.

»Nogle tilbudsgivere har undladt at udfylde visse obligatoriske felter med deres tilbud på forskellige produkter. Andre har tilbudt et produkt, der ikke levede op til de mindstekrav, som SKI har fastsat i udbudsmaterialet,« forklarer SKIs direktør Signe Lynggaard Madsen og fortsætter:

»SKI har for eksempel et sted bedt i materialet bedt om tilbud på en computer med 4 gb hukommelse, og nogle tilbudsgivere har som svar tilbudt en maskine med kun 3 gb.«

Da SKI derfor mener, at annulleringen er sket på et sagligt grundlag, er der, som skrevet i udbudsmaterialet, ingen udsigt til erstatning.

Det lader dog ikke kun til at være forhandlerne, der har svært ved at udfylde udbudsmaterialet korrekt.

Udbuddet er i forvejen blevet udskudt to gange, og på spørgsmålet om hvorfor SKI ikke tidligere har kunnet konstatere fejlene, lyder svaret:

»Vi har haft fagtekniske konsulenter til at se tilbuddene igennem og må konstatere, at disse ikke fandt fejl i løbet af den omfattende gennemgang af de indsendte tilbud.«

SKI ønsker ikke at oplyse, hvilken virksomhed der står bag klagen, der fik SKI til at gennemse materialet endnu engang.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job