I USA bliver der nu igen sat spørgsmålstegn ved sikkerheden i elbiler. I mindst to tilfælde er batteriet i en Chevrolet Volt elbil brudt i brand i en crash-test. Der er ikke meldinger om at batterier gået op i flammer efter rigtige sammenstød i USA - antallet af elbiler på vejene er stadig meget begrænset - men den amerikanske National Highway Traffic Safety Administration har alligevel indledt en nærmere undersøgelse, skriver Wired.
Det kan blive et stort problem for bilfirmaet General Motors, som netop nu forsøger at overbevise de bilglade amerikanere om at investere i elektriske fartøjer. Chevrolet Volt er koncernens flagskib.
Obama-administrationen har sat som mål at der skal være én million elbiler og hybride køretøjer på vejene inden 2015.
General Motors afviser at det skulle være farligt at køre i Volt og har lovet at samarbejde med myndighederne for at finde brandårsagen. Samtidig har bilfirmaet tilbudt at Volt-ejere kan få en gratis ikke-elektrisk lånebil indtil man har opklaret sagen.
I de to tilfælde er branden startet længe efter crash-testen - og skyldes måske at det beskadigede lithium-ion-batteri er håndteret forkert. I det første forsøg gik der tre uger, inden batteriet brød i brand.
Der er kun solgt omkring 5.000 eksemplarer af Volt i det sidste år, så antallet af berørte bilejere er forholdsvis begrænset.
Eksperter fastholder, at brandfaren stadig er mindre end i en almindelig bil hvor tanken er fuld af benzin.
Danske elbiler gik op i flammer
I Danmark har der været mindst fem brande i elbiler, som ComON kunne fortælle sidste år. Den mest omtalte er branden på DFDS-færgen Pearl of Scandinavia i november 2010, hvor årsagen menes at være en elbil der blev sat til opladning med et uautoriseret kabel.
I 2009 var det en eldrevet Jaguar XF, der brød i brand i et værkstedslokale i København. Elbilen udbrændte totalt. En ombygget Nissan Qashqai, som var stillet til ladning udenfor et værksted i Aalborg, udbrændte i marts 2010. Senere udbrændte batterierne i en lastvogn under ombygning til eldrift ved København.
I januar 2010 udbrød der en mindre brand i en forsøgs-elbil parkeret i kælderen under Bytorv Horsens. Bilen var en del af forsøget Prøv1elbil, med biler leveret af ChooseEV. En fejl i varmesystemet blev udpeget som årsag til branden. En tysk rekord-elbil er også udbrændt tidligere i år.
Typisk er der tale om opladninger med uautoriserede kabler i bygninger med forældede stik, der udløser brande.