5 gode grunde til at bruge Chrome på arbejdet

Googles browser er ved at overhale Firefox i udbredelse. Derfor er det nu et godt tidspunkt at se på, hvilken browser din virksomhed er bedst tjent med.

Artikel top billede

Googles browser, Chrome, har ifølge webanalysefirmaet StatCounter for første gang på globalt plan overhalet Firefox og er nu verdens anden mest populære browser kun bag Microsofts Internet Explorer. Derfor er det nu på sin plads at spørge, hvad det er, der gør Chrome så populær, og om din virksomhed burde bruge Googles browser.

Google forestiller sig, at vi alle, heriblandt erhvervslivet, skal gøre alt via browseren, og arbejder på at gøre det muligt. Selskabet udvikler samtidig styresystemet Chrome OS, som gør det muligt for Googles netbook-lignende bærbar, Chromebook, at køre på, hvad der ser ud til blot at være en browser.

Google tilføjer konstant nye funktioner, der gør selskabets browser mere sikker, hurtigere og lettere at bruge. De fleste af disse funktioner findes også i andre browsere, men det unikke ved Chrome er, at den inkorporerer dem alle sammen. Her får du de fem vigtigste grunde til, at din virksomhed bør bruge Google Chrome.

1. Sandkassen

Det såkaldte sandboxing sørger for, at hvad end der foregår i ét browserfaneblad ikke kan påvirke andre faneblade, fordi hvert faneblad kører som separate processer. Det er i praksis ligesom at have skilt de forskellige faneblade ud som individuelle programmer, der ikke kan kommunikere med hinanden. Det hjælper til at forhindre installationen af malware, hvilket er afgørende for at beskytte mod, at hackere opnår adgang til virksomhedens data. Det betyder som regel også, at faneblade, der crasher, ikke påvirker andre faneblade, hvilket kan være tidsbesparende ved at sikre mod tabt arbejde.

2. Automatisk opdatering

Ligegyldigt hvor omhyggelige programmørerne har været, vil al software indeholde fejl, og nogle af disse fejl kan gøre softwaren usikker. For at minimere, hvor lang der bruges på at lukke sikkerhedshullerne, i takt med at de opdages, har Google sørget for, at Chrome automatisk opdaterer sig selv i baggrunden. Det reducerer ikke alene risikoen for, at hackere udnytter et sikkerhedshul i softwaren, men giver dig også de nyeste funktioner, så snart de bliver tilgængelige.

3. Sikker browsing

Internettet er et farligt sted med malware og phishing som to af de mest udbredte trusler. Google sporer websites, som mistænkes for at være farlige, og hvis du aktiverer beskyttelse mod phishing og malware, vil Chrome vise en advarselsmeddelelse, inden du besøger et mistænkeligt website. Dette er endnu en foranstaltning, der hjælper til at forhindre, at skadelig software gør din computer sårbar for angreb udefra. Funktionen hjælper desuden til at forhindre, at virksomhedsrelaterede login-oplysninger falder i forkerte hænder.

4. Hastighed

Et af Googles vigtigste målsætninger med Chrome var at forbedre browsernes hastighed, og Chrome bliver da også hele tiden hurtigere. Mange af forbedringerne drejer sig om ydelsen af JavaScript, som driver mange af Googles services. For virksomheder, der anvender Google Apps, betyder det, at Chrome generelt vil være den hurtigste og mest pålidelige browser til arbejdsrelaterede formål.

5. Fleksibilitet

Firefox' store katalog af udvidelser er en af grundene til browserens succes. Chrome tilbyder dog også et stort antal udvidelser via Chrome Webshop. Udvidelserne giver mulighed for at udbygge sin browsers funktionalitet. Webbaserede services fra eksempelvis Google, Evernote eller StumbleUpon anvender Chrome-udvidelser for at integrere deres websites tættere med browseren. Muligheden for at installere, slå til og fra samt afinstallere udvidelser af Chrome uden at skulle genstarte browseren sparer ikke alene tid, men udvidelser såsom Context gør dig også i stand til at slå hele grupper af udvidelser til og fra, afhængig af hvad du har brug for på ethvert givent tidspunkt.

Læs også

Google Apps vs. Office 365: Det kan de bruges til

Her er tre gyldne tips til Googles Chrome-browser

Oversat af Thomas Bøndergaard

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S