Artikel top billede

Træt af at vente? Sådan får du hurtigt svar på din mail

En undersøgelse afslører, hvor mange timer der i gennemsnit går, før folk svarer på dine forretnings-mails. Se hvem du skal kontakte for at få et hurtigt svar.

En gammel antagelse ser nu ud til at være bekræftet. 

Når du skal have en fod indenfor hos en virksomhed, er det betydeligt mere effektivt at tage kontakt til en, som du allerede kender i virksomheden.  

Skriver du til en god bekendt, kan du nemlig forvente at få svar inden for syv timer, mens et svar fra en kollega eller forretningsforbindelse typisk er 11 timers undervejs.

Sender du derimod til en mail til en person, som du ikke kender i forvejen, går der i gennemsnit hele 50 timer, før der bliver svaret på mailen.

Det viser en ny undersøgelse fra det amerikanske universitet Northwestern University.

Har undersøgt 1,5 millioner mails

De to forskere bag undersøgelsen Brian Uzzi and Stefan Wuchty har ifølge den amerikanske avis Wall Street Journal haft adgang til både en oversigt over de personlige relationer hos 1.052 ansatte i en amerikansk virksomhed, og samtidig haft adgang til alle medarbejdernes mails i en seks måneder lang periode.

I alt drejer det sig om cirka 1,5 millioner e-mails. 

På baggrund af de data har forskerne lavet en formel, som de hævder kan forudse det sociale forhold mellem en mails afsender og modtager udelukkende på baggrund af data om selve e-mailudvekslingen. 

"Vi behøver slet ikke at læse mail-indholdet. Alene svar-hastigheden er mere end nok," siger Brian Uzzi, den ene af forskerne, til Wall Street Journal. 

Flest mails fra fremmede

På trods af, at vi er hurtigst til at svare folk, som vi kender, viser undersøgelsen, at langt de fleste af de mails, som vi modtager, kommer fra personer, som vi aldrig har mødt. 

E-mailens fremkomst har gjort det lettere for os at tage kontakt til folk uden for vores netværk, og det benytter mange mennesker sig nu af. 

"Det er mennesker, som vi med stor sandsynlighed aldrig vil tale med i telefonen, og du vil sandsynligvis heller aldrig støde ind i dem nede på gaden. Men e-mail har gjort det muligt for os at kommunikere med dem på alle tider af døgnet," siger Brian Muzzi.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere