Viden til salg

Redaktøren mener: Da CRN holdt den danske kanal-konference ChannelWorld 1. marts, tiltrak to oplæg om cloud sig en del opmærksomhed fra forhandlerne.

Det er egentlig meget naturligt, for cloud som forretningsmodel er en af mest tydelige tendenser lige nu. Hvor det tidligere især var teknologier, der drev markedet, ser det nu ud til, at det er forretningsmodellen, der har størst indflydelse på hvad, der kommer til at ske fremover. Og det er måske ikke helt så smart.

Med visionen om, at alle køber den samme standardydelse på nettet, er cloud som forretning ved at blive bygget op. Det kommer til at få konsekvenser for kanalens opbygning. Både fordi det for forhandlere kommer til at betyde, at de skal sælge en anden vare på en anden måde, og fordi forhandleren så skal til at finde ud af hvilken viden, der nu bliver værdifuld.

For hvilken viden er salgbar, når det gælder teknologi, og hvordan skal den sælges? Det er i virkeligheden det, kanalen handler om. Forretningsmodellen i kanalen er hele tiden under udvikling.

Men som det er sket tidligere, rummer paradigmeskifter, som det vi nu er vidne til, også ofte nogle fælder. For selvom cloud vinder frem som forretningsmodel, hvornår er den så moden til at kunne fungere sammen med en kanal?

Risikerer first movers-forhandlere at gå under, fordi for eksempel Microsoft endnu ikke har indset, hvordan selskabet kan udnytte sin forhandlerkanal til at gøre cloud-tilbud endnu bedre og tilpasset kundernes forretninger?

Det er faktisk et interessant spørgsmål. Når nu Microsoft ruller sit ERP-system Dynamics NAV ud i skyen, hvor skal forhandlerne så placeres i den ligning?

For vil alle kunderne acceptere at køre NAV som en standardløsning, eller vil de have tilrettet den til deres virksomhed?

Det tror jeg ikke.

Kanalen har alle dage levet af, at når en teknologi er blevet "almindelig", efterspørger kunderne nye teknologier, og her har de brug for ekspertise og viden. En ekspertise og viden, som forhandlerne har.

Men husker producenterne at være innovative og tilvejebringe mulighed for at sælge nye teknologier? Eller har de helt overset, at cloud blot er en ny forretningsmodel og ikke en ny teknologi?

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil