Viden til salg

Redaktøren mener: Da CRN holdt den danske kanal-konference ChannelWorld 1. marts, tiltrak to oplæg om cloud sig en del opmærksomhed fra forhandlerne.

Det er egentlig meget naturligt, for cloud som forretningsmodel er en af mest tydelige tendenser lige nu. Hvor det tidligere især var teknologier, der drev markedet, ser det nu ud til, at det er forretningsmodellen, der har størst indflydelse på hvad, der kommer til at ske fremover. Og det er måske ikke helt så smart.

Med visionen om, at alle køber den samme standardydelse på nettet, er cloud som forretning ved at blive bygget op. Det kommer til at få konsekvenser for kanalens opbygning. Både fordi det for forhandlere kommer til at betyde, at de skal sælge en anden vare på en anden måde, og fordi forhandleren så skal til at finde ud af hvilken viden, der nu bliver værdifuld.

For hvilken viden er salgbar, når det gælder teknologi, og hvordan skal den sælges? Det er i virkeligheden det, kanalen handler om. Forretningsmodellen i kanalen er hele tiden under udvikling.

Men som det er sket tidligere, rummer paradigmeskifter, som det vi nu er vidne til, også ofte nogle fælder. For selvom cloud vinder frem som forretningsmodel, hvornår er den så moden til at kunne fungere sammen med en kanal?

Risikerer first movers-forhandlere at gå under, fordi for eksempel Microsoft endnu ikke har indset, hvordan selskabet kan udnytte sin forhandlerkanal til at gøre cloud-tilbud endnu bedre og tilpasset kundernes forretninger?

Det er faktisk et interessant spørgsmål. Når nu Microsoft ruller sit ERP-system Dynamics NAV ud i skyen, hvor skal forhandlerne så placeres i den ligning?

For vil alle kunderne acceptere at køre NAV som en standardløsning, eller vil de have tilrettet den til deres virksomhed?

Det tror jeg ikke.

Kanalen har alle dage levet af, at når en teknologi er blevet "almindelig", efterspørger kunderne nye teknologier, og her har de brug for ekspertise og viden. En ekspertise og viden, som forhandlerne har.

Men husker producenterne at være innovative og tilvejebringe mulighed for at sælge nye teknologier? Eller har de helt overset, at cloud blot er en ny forretningsmodel og ikke en ny teknologi?

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

    CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car