Igennem årene har vi kæmpet med spam i vores indbakker. Vi har installeret spamfiltre og forsøgt at blokere syndfloden af uønskede reklamemails. En stor del af verdens e-mails er stadig spam - men de når aldrig frem til modtageren. De lander i et spamfilter.
Derfor bruger spammerne i stigende grad sociale netværk som Twitter og Facebook til at sprede deres reklamebudskaber.
Siden i går morges har et stort antal hackede Twitter-konti spyttet over 50.000 spam-links ud i Twitter-universet. De mange spam-tweets er lette at genkende, men det høje antal af hackede konti vækker alligevel opsigt.
Det startede klokken 08:49 i går morges, hvor 1.600 konti begyndte at sprede mistænkelige links efterfulgt af tekst i stil med "proven anti-virus" eller "excellent anti-virus".
I begyndelsen linkede de hackede kontoer til spam-sider med reklamer for blandt andet Viagra - et ret typisk emne for spam. Nu ser det dog ud til, at de mange links sender ofret videre til skadelig kode.
Heldigvis er denne slags masse-spamangreb typisk lette at genkende.
"Det er typisk, at en hacket konto - om det så er Facebook, Hotmail eller Twitter - bruges til at masse-spamme. Heldigvis er det ofte let at se på indholdet, at det ikke er sendt fra kontoens ejermand," siger Minna Vadsager, der er landechef hos Eurosecure, der er it-sikkerhedsfirmaet ESET's nordiske distributør.
De nyeste tal fra firmaet viser, at antallet af hackede brugere er oppe på 2.074, og at de sammenlagt har produceret 50.767 tweets med spam-links. Tallet er stadigt stigende.
"Selv om et par spam-links ikke virker så farligt, så bør det minde os om at passe godt på vores kodeord - også til de sociale medier. Det gælder også "almindelige" mennesker, der måske ikke har flere tusinde kontakter i netværket. Vores konti er en del af vores privatliv, og gennem dem har vi adgang til mange mennesker," siger Minna Vadsager.
På Facebook kommer den store risiko især fra tredjeparts-applikationer. Det danske sikkerhedsfirma CSIS advarer i øjeblikket mod en applikation kaldet "Viddy - Life in the Moment", som høster en række af brugerens private oplysninger. Denne applikation spredes i øjeblikket med stor hast blandt danske og udenlandske Facebook brugere.