De to nyfusionerede forhandlere Comm/2 og 2ig har så mange ting til fælles, at en af de første opgaver for de tre direktører bliver at få styr på omkostningerne og at effektivisere de interne arbejdsgange, hvis de vel at mærke fortsat vil levere lige så pæne resultater, som de i dag gør hver for sig.
IDC-analytiker Anders Elbak peger på, at både Comm/2 og 2ig i dag har en forretningsprofil med et bredt sortiment af standardhardware med vægt på volumensalg til en bred målgruppe. Skal det fortsætte, kræver det, at selskabet formår at effektivisere administration og interne arbejdsgange.
"De to forhandlere ligner på mange måder hinanden. Man må derfor forvente en effektivisering, ellers vil det være svært at se rationalet i fusionen. Nogle medarbejdere vil gå, andre vil føle sig forbigået, og nogle vil blive fyret. Større volumen kræver en effektiv organisation, og selv om det ikke er meldt aktivt ud, tror jeg, det er det, der er på tegnebrættet," lyder vurderingen fra Anders Elbak.
Kunder søger alternativer
Fusionen er ifølge Anders Elbak også udtryk for, at der blandt kunderne er et behov for alternativer til volumen-forhandlere som Atea og Dustin eller indkøb direkte hos producenterne.
"Det er trods alt ikke specialløsninger og cloud det hele. Der er stadig brug for at købe jern, og derfor er der mange, der gerne vil have alternativer," siger Anders Elbak.
Han peger samtidig på, at Comm/2 og 2ig fremover vil stå stærkere, når der skal forhandles priser og kreditter hos producenter og distributører.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Comm/2 eller 2ig.