Det største tyske kreditoplysnings-bureau Schufa har udløst et politisk stormvejr med sine planer om at bruge sociale netværk som Facebook til at vurdere kreditværdigheden for privatpersoner. Sammen med forskere fra universitetet i Potsdam har Schufa udviklet software, som trækker oplysninger fra Facebook og knytter dem sammen med de oplysninger, som allerede ligger i Schufas databaser.
Det er radiostationen NDR.de, der har afsløret at bureauet vil bruge venner og statusopdateringer på sociale netværk til at analysere, om personen er en god eller dårlig betaler. I et fortrolig projekt-beskrivelse, som NDR har fået fat i, er der også tale om dataindsamling fra LinkedIn, Twitter og tjenester som Google Street View.
Ikke nok med, at man kan samle data om personer - deres navn, alder, bopæl og civilstatus. Man kan også analysere tekstinformation for at danne "et aktuelt meningsbillede om en person".
Forskerne skal også undersøge, hvordan man kan oprette falske profiler på Facebook og bruge det til at skaffe oplysninger om privatadresser og ikke mindst adresseændringer. Hensigten er altid tydelig; det skal være umuligt at skjule sig.
Schufa har reageret hurtigt og understreger at der er tale om et forskningsprojekt. Men planerne har udløst et politisk stormvejr i Tyskland og det er vand på møllerne for Piratpartiet, som allerede ligger til mere end 10 pct. i meningsmålingerne. Piraterne kæmper for frihed på nettet og imod alt, der ligner Big Brother.
Men de tyske politiske partier har over en bred kam afvist alle tanker om kreditvurdering med data indsamlet under mere eller mindre tvivlsomme forhold på Facebook. Det sociale netværk er i forvejen under kritik for sin laissez faire-holdning til mange privacy-spørgsmål, og den seneste sag kan udløse en ny principiel diskussion om reglerne for dataindsamling på sociale netværk.
Den seneste omtale af sagen har fået universitetet i Potsdam til at opsige samarbejdet med Schufa.
Schufa kan sammenlignes med det danske Experian (tidl. RKI kreditinformation).